Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) típusengedélyeit is megkapta az Airbus A350-900XWB, amivel a vadonatúj, kompozit generációs típus még közelebb került a forgalomba bocsátás idén év végére tervezett időpontjához.
Megszakított felszállással záróvizsgázott az A350XWB
Európában az első: íme a Finnair A350XWB fedélzete
283 üléses lesz és Frankfurtba repül a katari A350XWB
Végszerelő soron a Vietnam első A350-ese
2014. szeptember 30-a után november 12-e ezentúl az Airbus A350XWB programjának egyik legfontosabb dátuma, miután az új típus ezen a két napon kapta meg a forgalomba bocsátásához szükséges hatósági engedélyeket, először az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségtől (EASA), aztán pedig az amerikai Szövetségi Légügyi Hivataltól (FAA).
Az európai repülőgépgyár legújabb, két-hajtóműves szélestörzsű típusa tavaly júniusban emelkedett először magasba, azzal megkezdve a berepülési programot, amelyhez az Airbus összesen öt darab prototípust épített, kiegészítésképpen azzal a hatodik géppel, amely soha nem emelkedett levegőbe, az ugyanis a földi statikai tesztek próbapadjaként járult hozzá a végső cél, a típusengedélyek megszerzéséhez.
A program során a gépek együttesen több mint 2600 órát töltöttek levegőben, alaposan próbára téve a rendszereket, hogy azok valóban helyt állnak-e a legszélsőségesebb körülmények között is. A vizsgák során az elsőként épített A350-esek csaknem minden kontinensen megfordultak, a berepülés szigorú procedúrája 15 hónapos időszakot vett igénybe.
Az EASA jóváhagyását követően az FAA engedélye egyáltalán nem volt automatikus, mint az a dátumokból is kivehető, mintegy másfél hónap telt el az európai és amerikai hatóság certifikációi között. Az Airbus ennek birtokában innentől minden erejével az átadásokra, a sikeres forgalomba vezetésre koncentrálhat, amely hasonlóan jelentős mérföldkő lesz a program történetében.
Qatar, Vietnam, Finnair és TAP – az első négy üzemeltető
A leendő első üzemeltető, a Qatar Airways gépe már próbaköreit teljesíti. Az MSN6, vagyis hatos sorozatszámú gép október 15-én teljesítette szűzfelszállását és várhatóan december első felében kerül átadásra. A dohai légitársaság közben már azt is közölte, hogy a típust két-osztályos elrendezésben, összesen 283 üléssel fogják üzemeltetni, és az első menetrendszerű célpontja Frankfurt városa lesz.
Európában a Finnair lesz az első, amely szolgálatba állítja az új típust. Az észak-európai légitársaság három-osztályos elrendezést választott, amely így összesen 297 utast vehet majd fedélzetére, és a gépek elsődlegesen távol-keleti desztinációkra fognak repülni Helsinkiből.
Közben már készülőben van a Vietnam Airlines első A350-900-asa is, amelyet a jövő év közepén készülnek átadni. A katari után a vietnámi légitársaság lesz a második üzemeltetője az új típusnak. Aztán negyedikként szintén egy európai következik, a portugál TAP lesz, amely A350-est vesz flottájába.
Összességében az Airbusnak eddig 750 darab A350-est sikerült értékesítenie. Szeptember közepe, amióta a legrövidebb 800-as széria programja elegendő vásárló hiányában törlésre került, a gépcsalád kétféle törzshossz kivitelben áll rendelkezésre. Az A350-900-as fogyott a legjobban, amelyre 549 darab rendelést jegyeznek. A hét méterrel hosszabb törzsű (73.8m) A350-1000-esre 169 darab érvényes foglalás van. (Az Airbus-jegyzéke egyelőre még 32 darabos A350-800-as igénnyel számol.)
A kizárólag Rolls-Royce Trent XWB hajtóművekkel párosítható A350-es gépcsalád 900-as szériája katalógus adat szerint 14350 kilométeres maximális hatótáv teljesítményre képes, legnagyobb felszállósúlya 268 tonna. Közvetlen riválisa az ugyancsak kompozit építésű Boeing 787-es Dreamliner, amelynek első, 8-as szériája 2011 októberében állt forgalomba.