Megszületett a döntés, az Airbus a mai napon bejelentette, hogy új A330-as Belugákat épít. Az európai repülőgépgyár számára nélkülözhetetlen a speciális szállítókapacitás, és az idén éppen húsz éves A300-ason alapuló típusuk egyrészt kiöregedőben van, másrészt nem elegendő a teljesítménye. Nemcsak, hogy újabb, hanem nagyobb gépre is van tehát szükség.
Az Airbus európai gyárai és végszerelő sorai közötti alkatrész-, illetőleg alkotóelem összeköttetést biztosító Belugák új generációja a szélestörzsű A330-as típuson fog alapulni. Az új típusból, akárcsak a jelenleg működőkből öt darabot épít az Airbus. Az első gépet 2019 közepén tervezik forgalomba állítani, miközben a meglévő A300-600ST Belugák még javában szolgálni fognak egészen 2025-ig, a tervezett kivonásukig.
Az új A330-as alapú Belugákról az Airbus egyelőre még számítógépes látványtervet sem közölt, de bizonyára az elkövetkező hetekben-hónapokban újabb részletekkel is előáll majd az európai gyártó. Most csak annyit tudni, hogy az A330-as Beluga esetében, akárcsak az elődmodellnél a legfőbb alkatrészek megegyeznek az alapjául szolgáló típuséval. Nagyobb, illetőleg külön fejlesztést igénylő változtatásokat a pilótafülke lejjebb ültetésében, a raktér és annak rakodó felületének, a cargo-ajtó kialakításában, valamint a farokrész és a speciális vezérsík kialakításban kell végezni a mérnököknek.
Az Airbusnak leginkább az A350XWB programja miatt, amely már 750 darab megrendelést jegyez van szüksége újabb, az eddigieknél is nagyobb teljesítményű speciális szállítókapacitásra, de ugyanilyen kiemelt az A320-as gyártása is, amelyet 2016-ban már havi negyvenhat darabos kibocsátásra terveznek felfuttatni; és csak az újabb hajtómű opciókkal kínált A320neo szériákból már több, mint 3000 gépre érkezett eddig megrendelés, a többi folyamatban lévő Airbus-programról, az A330/A330neo és az A380-asról nem is beszélve, amelyeket szintén ki kell tudni szolgálni.
Nem véletlen, hogy az A300-600ST Belugákra is még nagy a szükség, aminek érdekében az Airbus 2011-ben útjára indította FLY1000 programját, amely a típus hatékonyságának további optimalizálására törekszik többek közt új rakodó terminálok építésével Hamburgban, Brémában és Saint-Nazairben, valamint Broughtonban és Getafében is, de nemcsak az infrastruktúrát modernizálják, hanem a hajózók számát és a gépek repült óra mennyiségét is maximalizálni törekszenek, ez utóbbi esetében 2017-re megduplázva, gépenként tízezer órára tornászva a szintet.