Felszállt, majd három és fél órás repülést követően biztonsággal földet ért Toulouse-ban az első megnövelt felszállósúlyú Airbus A330-300-as. A sikeres szűzrepülést követően egy újabb fejezet nyílt az európai repülőgépgyár két-hajtóműves, szélestörzsű sikertípusának történetében. A 242 tonnás A330-as első üzemeltetője az amerikai Delta Air Lines lesz.
Növeli A330-as típusainak teljesítményét az Airbus
A330neo: új típus fejlesztésébe kezd az Airbus
Az új, 242 tonnás A330-as változat felszállása nemcsak a jelenleg forgalomban lévő A330 típusok termékpalettája számára újdonság, hanem meghatározó pillére a tavaly elindított A330neo (new engine option) programnak is, mivel a megnövelt felszállósúlyú A330ceo egyben a továbbfejlesztett neo-változat alapjául is szolgál.
Mindennek fényében tehát egy igazán jelentős eseménnyel indította az évet az Airbus, a mai szűzrepüléssel. A toulouse-i Blagnac repülőtérről felszálló, egyelőre festetlen A330-300-as (msn 1623) fedélzetén a 3 óra 30 perces repülés során összesen öt fő tartózkodott. A két pilóta mellett három a repülést ellenőrző és az adatokat rögzítő fedélzeti mérnök teljesített szolgálatot, amivel kezdetét vette az a mintegy 15 órásra tervezett berepülési program, amely az új típusváltozat hitelesítéséhez szükséges.
Az A330-as típuscsalád hatékonyságának növelése, és az üzemeltetők által igényelt teljesítmény növekmény érdekében az Airbus 2012 nyarán, a Farnborough légi szalonon jelentette be, hogy nagyobb felszállósúlyú és vele megnövelt hatótávú A330-asokat is felkínál ügyfeleinek, merthogy az új verzió nemcsak a 300-as, hanem a rövidebb törzsű, 200-as széria számára is elérhető, amelyet 2016 elején készül forgalomba bocsátani az Airbus.
A Deltával együtt tizenkét ügyfél van eddig
Az Airbus egyelőre szűkszavúan kezeli azoknak az ügyfeleknek a kilétét, akik már a nagyobb teljesítményű A330-ast választották, de annyi biztos, hogy elsőként az amerikai Delta Air Lines fogja szolgálatba állítani a 242 tonnás A330-300-ast. A többi megrendelőről a gyáriak most még csak annyit árultak el, hogy már tizenkét légitársaság döntött ezen verzió mellett.
Az Airbus először tavaly novemberben, a végszerelő sorról származó fényképekkel alátámasztva közölte, készülőben van az első 242 tonnás A330-as. A gyáriak azóta nem győzik hangsúlyozni, hogy ez az A330-as változat nemcsak nagyobb teherrel és mintegy 500 tengeri mérfölddel (926 km) nagyobb hatótávra szállhat fel, hanem üzemanyag takarékosabb is lesz, vagyis az Airbus a fogyasztáson is igyekezett javítani – már amennyire persze egy jól kiforrott típuson lényegesebb módosítások nélkül lehet. Úgy tűnik, ez is sikerült és a katalógus adatok szerint 2%-os előnyt tud majd felmutatni ez az új A330-as, amit azért még a repülési teszteknek is igazolniuk kell.
Az A330-300-as ebben a kivitelben akár 13 órás hosszú távú útvonalak teljesítésére is képes lesz, míg a rövidebb törzsű A330-200-assal akár 15 órát is lehet leszállás nélkül repülni, még inkább előnyössé téve az eddig is már 1394 darabszámban értékesített, 1994 óta forgalomban lévő szélestörzsű A330-as családot.