Az Amerikai Egyesült Államok légiereje, a US Air Force szerdán jelentette be hivatalosan, hogy a Boeing 747-es típuscsalád legújabb generációját, a 747-8-ast választotta az új elnöki különgépnek.
Még kevesebb 747-8-ast készít a Boeing
PIP-csomag premier a Cathay Pacific Boeing 747-8-asán
Eldőlt, a Boeing szállíthatja az Amerikai Légierő számára a következő elnöki különgépet, az Amerikai Egyesült Államok egyik legjelentősebb szimbólumát, amely amikor fedélzetén tartózkodik az elnök a jól ismert „Air Force One” hívójel alatt teljesít szolgálatot.
A légierő részéről azzal indokolták a választást, hogy a 747-8-as jelenleg az egyetlen amerikai gyártmányú típus, amely megfelel az elnök szállítását ellátó speciális feladatkörnek, de minden bizonnyal az is közre játszott a döntésben, hogy a Boeing nemcsak hazai gyártó, hanem már félévszázados tapasztalattal is rendelkezik az elnöki különgépek kibocsátásában.
Érdekes egybeesés, hogy január 26-án volt éppen 25 éve, hogy a Boeing átadta a légierőnek a ma szolgálatot teljesítő két 747-es különgép közül az elsőt, és rá két napra, január 28-án került bejelentésre, hogy ismét a 747-es típuscsalád adhatja az elnök gépének alapját. Az 1990-től hadrendbe állított két VC-25-ös, amelyek a 747-200B típusra épülnek annak idején a VC-137C Boeing 707-eseket váltották.
Az efféle gépbeszerzések szigorúan titkos projektek, a szerződés részleteiről, kiváltképp a műszaki jellemzőkről csak egy szűk, nemzetbiztonságilag átvilágított szakmai kör, a légierő és a titkosszolgálat illetékesei szerezhetnek tudomást, de az biztos, hogy a legújabb gépnek is számos speciális tulajdonsága lesz és a legkorszerűbb technológiákkal vértezik fel. Az elnöki különgép nem csupán egy exkluzív szállítógép, hanem egy repülő harcálláspont is egyben, ezért a gépek építése is jóval hosszabb időt vesz majd igénybe, mint egy átlagos, légitársaság számára készülő változaté.
A Boeing 747-8-as az 1970-ben bevezetett 747-es típuscsalád legújabb tagja. A Boeing valaha épített legnagyobb kereskedelmi célú típusa, amely jelenleg a világ leghosszabb törzsű (76.3 m) utasgépe, még a nálánál nagyobb utaskapacitású Airbus A380-800-asnál (72.73 m) is hosszabb. A 747-400-asból továbbfejlesztett 747-8-as újratervezett szárnyprofillal, új generációs, csendesebb és üzemanyag takarékosabb GEnx-hajtóművekkel, valamint a 787-es Dreamlinertől örökölt pilótafülke-, és utaskabin technológiákkal felvértezve 2011 októberében először teherszállító, majd 2012 júniusában utasszállító forgalomban kezdte meg pályafutását.
A légitársaságok számára készülő, klasszikus három-osztályos elrendezésben 467 utas szállítására alkalmas típus 8000 tengeri mérföldes, azaz 14815 kilométeres hatótáv teljesítménnyel rendelkezik, amely ideálissá teszi különgépnek, kiváltképp, hogy a légierő által megrendelt gépeket kiegészítő üzemanyagtartályokkal és a légi utántöltésre is alkalmas rendszerrel látják majd el, amelyek révén lényegében a szükség diktálta végtelenségig hosszabbítható a levegőben maradásuk.
Kell a négy hajtómű, első a biztonság
Míg a kereskedelmi célú üzemeltetők ma már csak akkor hajlandók megtűrni négy hajtóművet egy típuson, amennyiben az feltétlen szükséges, és egyértelműen a gazdaságosabb két-hajtóműves gépeket preferálják, amikor hosszú távú járataikhoz típust választanak, addig erre a különleges feladatra a légierő biztonsági szempontokat figyelembe véve csakis négy-hajtóműves típusokat vett számításba. Az európai gyártó oldaláról így az A380-800-as szállhatott volna versenybe, sőt annak idején, 2007-ben, amikor még csak tervben volt a 747-8-as, az A380-as pedig már szolgálatba állt, a légierő először az európai gyártónál érdeklődött. Az Airbus azonban végül nem tett ajánlatot. Nem akart A380-as gyártósort felállítani az Államokban. Aztán elkészült a 747-8-as, miután korántsem meglepő, hogy a választás rá, egy amerikai gyártmányra esett. Az elnök hivatali gépe akkora szimbólum, hogy már ennél az egyetlen tényezőnél fogva sem lehetett másképp dönteni.
„Tudják akárhova utazom ezzel a géppel, én mindig csak a második legfontosabb személy vagyok, az emberek valójában a repülőgépre kíváncsiak” – nyilatkozta egyszer Bill Clinton, amerikai elnök. Ez az idézet kitűnően mutatja, hogy a világ részéről mekkora csodálat és elismerés övezi az elnök részére épített Boeing 747-est, és így lesz ez a legújabb 747-8-assal is, amely méreteinél fogva még impozánsabb.
Jelentőségteljes megrendelés, de érdemben ez sem segít
A Boeing örömén és büszkeségén túlmutat az az igen szomorú tény, hogy a 747-8-as program szinte haldoklik. A gyár nemrég kellett, hogy bejelentse, tovább mérsékli a gyártási ütemet, havi 1.3 gépes kibocsátásra, mivel annyira nincs megrendelés a gépekre.
Ebben a kategóriában a légitársaságok a hasonlóan nagy, közel azonos utaskapacitású két-hajtóművesekkel operálnak szívesebben. A teherszállító változatában inkább sikeres 747-8-asból tavaly, noha a Boeing rekordévet zárt, 1432 gépre szerzett megrendelést, egyetlen Jumbót sem sikerült értékesíteni, és bármilyen szép is ez a mostani rendelés, ez sem tud érdemben javítani a 747-8-as helyzetén, tekintve, hogy mindössze 36 gép vár még legyártásra. A teherszállító 747-8F-ből 56-ot, míg az utasos változatból 27-et adtak át 2014 decemberéig bezárólag.
A hírek szerint a légierő három gép beszerzését tervezi, de hogy az Andrews Légitámaszpont, amely a különgépek bázisául szolgál pontosan mennyi 747-8-ast fog működtetni a jövőben az még a szerződések véglegesítésének tárgyát képezi.