A huszadik Boeing 787-8 Dreamlinerét vette át a Qatar Airways, amely az amerikai repülőgépgyár középkategóriás szélesztörzsű típusának egyik legnagyobb üzemeltetője. Még tíz gép vár leszállításra, de a légitársaság lassítja azokat. További megrendelésről, a harminc gépes opció lehívásáról pedig egyelőre nincs is szó.
Visszavesznek Moszkvából az Öböl-mentiek
Qatar A350XWB: Frankfurt után Szingapúr
A múlt héten, február 27-én vette flottájába a Qatar Airways a huszadik Boeing 787-8-as típusát. Az A7-BCT lajstromú repülőgépet a légitársaság március 1-jén már forgalomba is állította. A katari flotta legújabb Dreamlinere az első menetrendszerű járatát a társaságnál szokásos bevezető útvonalon, Dohából Dubajba teljesítette.
A Qatar Airways 2007 áprilisában összesen 30 darab Boeing 787-8-as vásárlására írt alá szerződést. Az első gép papírforma szerinti átvételére a típus gyártásában keletkezett késedelmek miatt az eredetileg tervezettekhez képest csak két évvel később, 2012 októberében került sor, de a Qatarnak ezt követően is még egy hónapot kellett várnia mire a gép a fedélzeten végzett utolsó simításokkal teljesen elkészült.
A novemberi ünnepélyes gépátvétel után a Qatar Airways a világon nyolcadik légitársaságként állította forgalomba az új generációs Boeing 787-8-ast. Az első menetrendszerű járat ekkor is Dubajba közlekedett, majd 2012 decemberében megindult a hosszabb távú londoni üzem, a brit fővárosba elsőként üzemeltetve Dreamlinert.
A Qatar Airways büszkeségét az új típussal nemcsak az táplálta, hogy a közel-keleti térségben minden más konkurenst megelőzve tudhatták flottájukban a Boeing Dreamlinerét, hanem teljesen új fedélzetet, új berendezést is kreáltak erre a típusra egy külön, exkluzív termékként bemutatva a 787-est. A General Electric hajtóművekkel rendelt gépek ezután lassacskán, de sorra érkeztek Dohába. 2013 januárjában viszont a hatóságok megálljt parancsoltak, a lítium-ion akkumulátor-rendszer problémája miatt minden addig forgalomba helyezett Dreamlinert földre parancsoltak.
A Qatar csak május 1-jén tudta visszaállítani gépeit, amely miatt – mint megannyi más üzemeltető – szigorú kritikával éltek a Boeing gyár felé. Az átadási sor csúszása miatt a társaság vezérigazgatója egy lehetséges Airbus-rendelést belebegtetve is próbált hatást gyakorolni az akkumulátor fiaskótól egyébként is lesújtott amerikaiak felé. Akbar Al Baker akkor úgy nyilatkozott, a repülőgépgyárak produkálta késések fojtó hatással vannak a közel-keleti légitársaságok fejlődési ütemére.
Bármennyire is voltak hangosak ezek a kijelentések a rendelés visszamondása egyáltalán nem volt napirenden, a teljesítményét és kiváltképp a korszerű kényelmét dicsérve mindig kiállt a típus mellett a Qatar, sőt mint az egyik legnagyobb üzemeltető a Dreamliner-család nagyobb változataira is érdeklődést mutatott. A megrendelési szerződéssel egyazon időben aláírt további harminc gépre szóló opciós lekötésük ugyanis lehetőséget ad számukra, hogy a hosszított törzsű 787-9-es, vagy a még nagyobb 787-10-esre hívjanak le gyártást. Az utóbbi időben azonban ez a szándék valahogy alább hagyott, és hallani sem lehet róla.
A Qatar két-osztályos konfigurációjában a 787-8-as összesen 254 utast vehet fedélzetére, ebből 22 utasnak férőhelyet biztosítva a business osztályon. A típus jelenleg mintegy 23 célpontra teljesít menetrendszerű járatokat, a legutóbb február 17-én Tuniszba állt szolgálatba, de néhány európai várost említve Stockholmba, Zürichbe, Münchenbe, Brüsszelbe és Budapesthez legközelebb, Bécsbe is repül Oryx-mintás Dreamliner. A kapacitás diagramban a 787-essel kiszolgált menetrendszerű útvonalak 10%-át üzemelteti a Qatar.
Vannak ugyanakkor olyan útvonalak, amelyeken a legtöbb utasnak még mindig vadonatúj 787-est már váltja a Qatar. Ilyen például két olyan frekventált célpont is mint Frankfurt, vagy Szingapúr, ahová helyébe a nagyobb teljesítményű, 283 férőhelyes A350-900XWB lép, felszabadítva 787-es kapacitásokat. Miközben arra is van példa, hogy egy meghirdetett útvonalra mégsem indítanak Dreamlinert, mivel vélhetően továbbra is elegendő rá a keskenytörzsűek teljesítménye. Így történt ez nemrég Moszkvával.
Most, amikor pedig a Boeing végre elért oda, hogy felfutassa a 787-es gyártását úgy hírlik, a Qatar kicsit lassít, és a lehetőségekhez mérten későbbre tolja a fennálló szállításait. Az összesen 1071 darab Dreamliner rendelésből, amelyben benne foglaltatik mindhárom típusváltozat eddig még csak 235 darabot adtak át, vagyis 836 gép vár gyártásra. Az everetti sor jelenleg hét, míg a dél-karolinai három géppel dolgozik havi bontásban, de a Boeing a North Charleston-i üzemre havonta plusz két darabot szeretne mihamarabb bízni, hogy a megrendelők hozzájussanak gépeikhez és nem utolsó sorban az új ügyfeleknek is versenyképes szállítást tudjanak ajánlani.
A katari flottában hangsúlyos a keskenytörzsű típusok léte, amit mi sem bizonyít jobban, mint hogy a légitársaság idén ősszel elsőként fogja forgalomba állítani az Airbus új hajtómű opciós A320-asát, amelyből összesen 50 darabot rendeltek, 36 darab A320neo és 14 darab A321neo formájában.
A Dreamlinerekkel a Qatarnak eredetileg és továbbra is az egyik legfőbb célja az európai útvonalhálózatának magas színvonalú kiszolgálása, de a teljes flotta méretéből és összetételéből, valamint az útvonalhálózat kiterjedéséből fakadóan egyelőre úgy tűnik, elég a 787-es. Annak fényében legalábbis, hogy ott van még 29 darab hasonló teljesítményű A330-as és a 41 gépes A320-as család is hatékonyan kiveszi a részét, valamint ahova kell, oda még nagyobb típusok közlekednek. Londonba és Párizsban például a legnagyobb A380-800-as.