Megérkezett Dohába, a Qatar Airways bázisára a második A350-900XWB, amely nemcsak a katari flottában, hanem az Airbus sorozatgyártásában is még csak a második A350-es. A 283 üléses, új generációs szélestörzsű gépet a Qatar Airways először a frankfurti járatán állítja szolgálatba.
Londonban próbázik a Qatar A350XWB
Londonba érkezett a Qatar A350XWB repülőgépe
Kipróbáltuk a Qatar Airways vadonatúj A350XWB-jét
Március 5-én megérkezett Dohába a Qatar Airways második, A7-ALB lajstromú A350-900XWB repülőgépe, amely QR3350 járatszámmal Toulouse-ból közvetlenül repült a katari fővárosba.
A Qatar Airways, amely az A350XWB indító légitársasága ünnepélyes keretek között 2014. december 22-én vette át az első gépét, amelyet aztán január 15-én állított menetrendszerű forgalomba. Az A7-ALA lajstromú A350-900-ast azóta a frankfurti járatán üzemelteti az ötcsillagos légitársaság.
A második A350-900-ast, akárcsak az elsőt, két-osztályos kabinkonfigurációval, összesen 283 utas szállítására alkalmasan vette át a Qatar Airways. A business osztályon harminchat, a turistán pedig kétszáznegyvenhét utasnak férőhelyet biztosítva.
A legújabb A350-est is a frankfurti járatán készül bevezetni a Qatar. A német nagyvárosba így naponta kétszer lesz A350-es. A QR067/068 mellett a QR069/70 járatpáron is megjelenik a vadonatúj típus. Júniustól pedig már egy távol-keleti célpontra, Szingapúrba is A350XWB repül, az útvonalról a 254 üléses Boeing 787-8-as Dreamlinert leváltva.
Akbar Al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója Berlinben, az idei ITB turisztikai szakkiállításon, amelyre hagyományosan nagy jelenlétet gyakorol a légitársaság elmondta, hogy az év végéig bezárólag további hét darab A350-est készülnek átvenni az Airbustól. Al Baker arról is beszélt, hogy a forgalomba bocsátás óta eltelt csaknem két hónap tapasztalatai alapján elégedettek a típussal, az felettébb megbízhatóan teljesít.
Nem teljesen zökkenőmentesek az átadások
Eddig a szép és örömteli elemei az átadás-átvételnek. Van ugyanis egy másik, kevésbé büszkélkedő tény, mégpedig az, hogy az Airbus igen hosszú idővel tudta csak átadni a második sorozatgyártású, egyébként a teljes gyártási sorban hetedik A350-est.
A Qatar Airways az első gép kulcsainak kézhezvételét követően, több mint két hónapot, egész pontosan 73 napot kellett, hogy várjon a következő, második A350-esre, amelyet eredetileg januárban terveztek szolgálatba állítani. Ez egyértelműen árnyékot vet az A350XWB programra, de jelen esetben egyelőre az Airbus és a Qatar Airways is mélyen hallgat róla, mi miatt tartott ilyen sokáig az átadás.
Nem így az első A350-es átvételekor, amely eredetileg, jó előre be is harangozva 2014. december 13-án történt volna, de a Qatar három nappal előtte bejelentette, egyelőre nem veszik át a gépet, mert az nem mindenben felel meg elvárásaiknak. Így került sor végül december 22-én a ceremóniára.
Az A7-ALB lajstromot viselő A350-es január utolsó előtti hetében, 21-én tudta teljesíteni a szűzfelszállását. A sikeres berepülési programot követően, ha a felek az átadás-átvétel során mindent rendben találnak a gépet még így is legkésőbb a hónap végéig át lehetett volna adni. Ez azonban még februárban is váratott magára.
Sok a megrendelés, fel kell futtatni a gyártást
Az Airbus 2014-ben havi két géppel kezdte meg az A350-900XWB gyártását, amelyet 2015-ben először havi három, majd az év végére a legoptimistább tervek szerint öt gépre terveznek felfuttatni, 2018-ban pedig már havonta tíz A350XWB kibocsátása a cél, hogy eleget tudjanak tenni a hatalmas rendelésállománynak, amely 2015 februárjáig 780 darab A350-est számlál. A Qatar egyébként az egyik legnagyobb ügyfél, összesen 80 A350XWB-re kötött vásárlási szerződést.
A Qatar Airways után a Vietnam Airlines és a Finnair következnek legújabb A350-es üzemeltetőként. Mindkét légitársaság a tervek szerint idén kapja az első A350-eseit.