A földrajzi régiókat tekintve továbbra is Ázsia-Óceániából, a repülőgép típusokat tekintve pedig változatlanul a keskenytörzsűek kategóriájából számít a legnagyobb keresletre az elkövetkező 20 évben a Boeing. Az amerikai repülőgépgyár legfrissebb piaci előrejelzése összességében 38000-nél is több kereskedelmi típusra lát igényt, amely 5600 milliárd dolláros bevétellel kecsegtet a kibocsátók számára.
Boeing-vezér: elhamarkodott lenne leírni a 747-8-ast
Bemutatkozik az új generációs Boeing 777-X
Kihozni a MAXimumot: új 737-es, akár kétszáz férőhellyel
Ami azonban ennél is fontosabb, hogy ezek a számok növekvő tendenciát hordoznak. Az egy évvel ezelőtti hasonló globális kitekintéshez képest ugyanis 3,5%-kal több repülőgépre mutatkozik igény, vagyis növekvő piacra és erősödő keresletre számítanak a Boeing repülőgépgyárnál.
A Boeing marketing igazgatója, Randy Tinseth az általa jegyzett előrejelzést minden bizonnyal szándékosan a jövő héten kezdődő párizsi légi szalont (június 15-21.) megelőzően tette közzé, mintegy ezzel is megágyazva az ottani jelenlétüknek és a várható bejelentéseknek, még akkor is, ha az európai szalonok közül az amerikai gyártó hagyományosan a két évente megrendezésre kerülő, ezért legközelebb 2016 júliusában esedékes Farnborough-ra szokott inkább nagyobb jelenlétet gyakorolni.
Idén azonban egyáltalán nem lesz gyér a Boeing-felhozatal Párizsban. A legnagyobb figyelmet talán a legújabb Dreamliner típusváltozat, légi szalonon először szereplő 787-9-es fogja élvezni, amelyet a Vietnam Airlines színeiben hoznak el a francia fővárosba. A géppel ráadásul igen látványos bemutató repülésre készülnek, a gyakorlókból ítélve garantáltan nagy show lesz. Ugyanakkor a kisebbik Dreamliner, a 787-8-as is tiszteletét teszi a Qatar Airways képviseletében, valamint egy Boeing 777-300ER is érkezik a China Airlines flottájából, amelynél nemrég állt szolgálatba ez a nagyteljesítményű típus.
A legnagyobb gyártókapacitást a keskenytörzsűekre kell koncentrálni
A masszív 38 ezres gépigényt a Boeing szerint az évente 4,9%-kal növekvő utasforgalom és 4,7%-kal fejlődő teheráru-forgalom fogja táplálni. Ebből a legnagyobb kereslet továbbra is a keskenytörzsű repülőgépekre szól. A szegmensben 26730 gép találhat gazdára mintegy 2770 milliárd dollár értékben. Itt a low-cost légitársaságok még mindig dinamikus előretörése, valamint a fejlődő piacokon működő légitársaságok alkotják a legdominánsabb vevőkört.
Beszédes adat, hogy a világ utasszállító légiforgalmának több mint 70%-a bonyolódik ilyen, keskenytörzsű típusokkal, ezért jelentős potenciál rejlik a jelenleg gyártásban lévő 737NG és az új generációs 737 MAX család részére, legalábbis ami az amerikai gyártó felhozatalát illeti. Viszont az aktuális rendelésösszesítőkre tekintve az újabb generációs típusváltozatok versenyében a konkurens A320neo család vezet az összesen 3797 darab gépre szóló szerződésével, miközben a 737 MAX családnak egy ezressel kevesebb, 2725 darab rendelése van.
A Boeing egyébként olyannyira igyekszik kiszolgálni az egyik legfontosabb vevőkör, a low-cost légitársaságok igényeit, hogy egy külön típusváltozatot is létrehozott a számukra, a 737 MAX-8-ason alapuló 737 MAX 200-ast, amelyből a legutóbbi számkód a maximális utaskapacitást jelöli, de a Boeing nemcsak evvel a típusával, hanem a teljes modellpalettájával úgy látja, megfelelő stratégiával, megfelelő kínálatot alkottak, amivel nagyszerűen ki fogják tudni szolgálni a következő évtizedek igényeit.
A szélestörzsű gépek közül a középkategóriásak lesznek a legkelendőbbek
A nagyobb teljesítményű, szélestörzsű repülőgépek közül várhatóan a 200-300 ülésesekre lesz a legnagyobb kereslet. Az összességében 8830 darabos gépigényből az erre eső rész 4770 darab. Itt a Boeing olyan középkategóriás típusokkal szállhat versenybe a vevők kegyeiért, mint amilyen a 787-8-as és a 787-9-es, de egyáltalán nem elhanyagolható a még nagyobb, 300-400 ülésesek kategóriája sem. Az olyan típusokból mint a 787-10-es, és a 777-es típuscsalád, beleértve a legújabb generációs 777X-t is 3520 darab fogyhat. Az extra nagy szélestörzsűekből, mint amilyen a Boeing kínálatában a 747-8-as szerényebb mennyiség, 540 gép találhat gazdára.
Az elmúlt évek legfrissebb tapasztalatai alapján az utasok egy adott útvonalon inkább sűrűbb menetrendet, vagy a hosszabbakon inkább közvetlen járatokat követelnek meg, nem pedig nagyobb gépeket. A sűrítésben a 737-es típusok, a direkt összeköttetésben pedig a 777, 787-esek lesznek ennek a kívánalomnak a megfelelő kielégítői a Boeing felfogásában.
Figyelemre méltó az idősödő, cserére érett gépek számából fakadó beszerzések mértéke, mivel mostanra a flották évente mintegy 2-3 százalékát szükséges frissíteni, minek kapcsán viszont fontos kérdés, hogy a légitársaságok mire váltanak. Azon túl ugyanis, hogy a forgalomban lévő gépek száma 20 év múlva meg fog duplázódni (21600-ról 43560-ra) változás várható a flották összetételében is.
A legszignifikánsabb átrendeződés abban a 90 üléses, vagy az alatti regionális utasgép kategóriában látszik, amelyben a Boeing és legnagyobb vetélytársa, az Airbus sem érintett közvetlenül. Csakhogy a változás éppen a javukra válik, mert a légitársaságok a belföldi-regionális járataikon egyre nagyobb gépeket állítanak üzembe, ami ebben a szegmensben a mai 12%-os piaci részesedést 2034-re a felére, 6%-ra redukálja, miközben a keskenytörzsűeké 65%-ről 70%-ra kúszik. A regionális gyártóknak, mint a Bombardier, az Embraer, vagy az ATR azért így is marad egy 2490 gépet felvevő, mintegy 100 milliárd dolláros értékkel bíró piaca a Boeing számításai szerint.
Ezen kívül csökkenés egyedül az extra nagy szélestörzsűeknél jelentkezik, mivel napjainkban még 3%-ot tesznek ki, de húsz év múlva már csak kettőt, ami konkrétan a Boeing 747-8-as, valamint az Airbus A380-800-as rovására megy. A kisebb szélestörzsűek (200-300 ülésesek) aránya 11-ről 13-ra, míg a nagyobbaké (300-400 ülésesek) 8-ról 9 százalékra emelkedik. A nagygépek közül tehát a B777/787 és az A330/A350 lesznek kelendőek.
Éledező cargo-piac a nagyteljesítményű gépek keresletével
A teherszállító repülőgépeket illetően a Boeing 920 darab újonnan eladott és 1420 utasszállítóból átalakított gépre lát igényt 2034-ig bezárólag, amelyet az a két éve elindult szolid piaci növekedés generál, ami remélhetőleg folytatódni fog a Boeing várakozásai szerint kedvezőleg hatva a 767F, 777F és 747-8F eladásokra. Már csak azért is, mert az új generációs Jumbo gyártósorait nagyobbrészt a cargo változat tartja életben.
Az újonnan értékesítésre kerülő 920 gép közül 70%-ban a nagyteljesítményű, 80 tonnánál is nagyobb teherbírású gépekre lesz szüksége az áruszállító légitársaságoknak. A fennmaradó 30%-ban közepes, 40-80 tonna szállítására képes cargo gépekre lesz igény, amivel a Boeing ebben a szegmensben is ideálisnak látja termékpalettáját.
A legtöbb új gép továbbra is Ázsia-Óceániába kerül
Tinseth és csapata földrajzi régiókra bontva is elkészítették méréseiket arra nézve, hogy a 38050 gépből hol-mennyire lesz szükség. Nem meglepő módon továbbra is a Kínát is magába foglaló ázsiai-óceániai térség vezet a maga 14330 gépével, a második Észak-Amerika, ahol 7890 új gép állhat forgalomba, majd utána Európa 7310 szállítással. A közel-keleti és latin-amerikai térség 3180, ill. 3020 gépet jelenít meg, míg a legkevesebb gép, 1170 darab Afrikába kerül, az 1150-et felvevő Oroszország, illetőleg FÁK-országok előtt.