Újabb vevővel bővült az új generációs Boeing 777-es leendő legnagyobb hatótáv teljesítményű változatának ügyféllistája, miután a Qatar Airways összesen 10 darab 777-8X-re írt alá megrendelési szerződést a párizsi légi szalon mai nyitónapján. A katari légitársaság olyannyira elkötelezett a Boeing legnagyobb kéthajtóműves típusa iránt, hogy a cargo flottája bővítéséhez is 777-eseket választott, összesen négy darabot. A tizennégy gépes szerződés összértéke így 4,8 milliárd dollár.
Bemutatkozik az új generációs 777-X (videóval)
Szélcsatornában a Boeing 777-X
Megvan a harmadik Boeing 777-8X megrendelő. Először 2013 novemberében az Etihad Airways, utána 2014 júliusában az Emirates és most, 2015 júniusában a Qatar Airways döntött az új generációs 777-8X flottájába vétele mellett. Ami azt is jelenti, hogy immáron mindhárom legjelentősebb Öböl-menti légitársaságnak szerepel a portfóliójában ez a nagyteljesítményű típus.
A Boeing által 2013 novemberében a nagyobbik 777-9X típusváltozattal egyszerre felkínált 777-8X listaára 360,5 millió dollár, 28,2 millióval kevesebb, mint a hosszabb törzsű és ezáltal több utas befogadására képes 9-es szériáé. Azoknak a légitársaságoknak azonban, amelyeknek egyes útvonalaikon lényegesebb szempont a hatótáv teljesítmény a 777-8X az előnyösebb választás. A 777-8X ugyanis akár 17220 kilométeres útvonalak teljesítésére is képes, szemben a 777-9X 15185 kilométeres – egyelőre a katalógusokból kiolvasható – hatótávjával.
Törzshossz: 69,8 méter
Szárnyfesztáv: 71,8 méter (levegőben) és
64,8 méter (felhajtott szárnyvéggel a repülőtereken)
Utaskapacitás: 350 fő (három osztályon)
Hatótáv: 17220 km
Hajtómű: General Electric GE9X
Listaár: 360,5 millió USD/db
Miután a Qatarnak mindkét típusváltozat rendelkezésre fog állni a flottájában a lehető legideálisabb együttest alkothatják majd az új 777-esek. A katari légitársaság ráadásul a 777-9X-ből lényegesen többet, 50 darabot rendelt tavaly júliusban a Farnborough légi szalonon, és a szerződéseik még ugyanennyi gépre opciós lekötést is tartalmaznak, összességében 37,7 milliárd dollár értékben, ami mellett szinte eltörpül az idei párizsi légi szalonon ma bejelentett 4,8 milliárdos vásárlás, amelyben a tíz 777-8X és a négy darab 777F is szerepel.
Az arányokból jól kivehető, hogy a 777-8X kiegészítésképp szükséges. Ahogy a mai Qatar-flottában is a 777-300ER-ből van több (28 db) és a 777-200LR-ből kevesebb (9 db). A jelenleg forgalomban lévő, legnagyobb hatótávú 777-es ma ugyanúgy fontos, sőt nélkülözhetetlen típusa a hosszú távú flottának, mint ahogy várhatóan a jövőben is a rajta alapuló 777-8X. A Qatar Airwaysnek a 777-200LR Worldlinerekre elsősorban az amerikai útvonalain van szüksége, különösképp Dél-Amerikába, amelynek városai már nagyon messze vannak a dohai bázisrepülőtértől. A brazíliai São Paulo-t például a flotta 777-200LR-jei 14 óra 40 perces repüléssel érik el, és az út még visszafelé is 13 óra 35 perc. Katar és azon belül is Doha földrajzi elhelyezkedése tehát megkívánja, hogy legyenek a flottában ekkora teljesítményű utasszállítók. Akárcsak Abu Dhabi és Dubaj esetében, mivel az Etihad Airwaysnél és az Emiratesnél is megvan a 777-200LR előzmény.
A hosszabb törzsű verzió fogy jobban, a 777-8X most lépte át a félszázas határt
A Boeing ígérete szerint a vadonatúj GE9X hajtóművel, az új és nagyobb felületű, felhajtható végű kompozit szárnnyal és számos, a repülésirányító rendszerek korszerűségét és az utaskabin kényelmét is szolgáló Dreamliner-technológiával felvértezett 777X típusok közül a -8X 5%-kal lesz költséghatékonyabb a mai versenytársakhoz képest. 777-8X-ből egyelőre összesen 53 darabot sikerült eladni. A leendő indító légitársaságnak, az Etihadnak 8, a dubaji Emiratesnek 35 és dohai Qatarnak immáron 10 gépre van érvényes rendelése. A 400 utas felvételére képes 777-9X-ből lényegesen több, 243 darab fogyott eddig. A 6,9 méterrel hosszabb törzsű -9X legnagyobb vevője a maga 115 gépes rendelésével az Emirates.
Az új generációs 777-es, amelynek a 777-X a fejlesztési kódneve várhatóan 2017-ben érkezik a gyártási fázisba. Az első prototípus ennek alapján 2018-ban gördül majd le a Boeing gyártósoráról, miután a forgalomba bocsátásra 2020-ban kerülhet sor, első ízben a 777-9-essel. A 777-9X legelső megrendelője 2013 novemberében a Lufthansa volt, ezért minden bizonnyal a német légitársaság színeiben lesz látható először menetrendszerű járaton a típus.