A WestJet Encore légitársaság lett az ötszázadik Bombardier Q400 üzemeltetője. A kanadai repülőgépgyár június 25-én Torontóban adta át a turbolégcsavaros gépet, amely a WestJet eddig összesen megrendelt 36 darab Q400-asa közül már a huszonkettedik a sorban.
Egy harmadik CSeries típusváltozaton töri a fejét a Bombardier
A Bombardier Q400-as, mint a kanadai repülőgépgyár Q-szériájának legújabb fejlesztése 2000-ben állt forgalomba, a Scandinavian Airlines akkori regionális leányvállalatánál, a SAS Commuternél.
A regionális útvonalak teljesítésére alkalmas turbolégcsavaros típus és annak időközben korszerűsített Q400NextGen változata összesen 546 megrendelést szerzett eddig a légitársaságoktól. Ami így, ebben a formában jól csengő adat, de a gyártási hátralékot nézve viszont más az összkép, az ugyanis mindössze 52 gépen áll. A konkurens ATR-nek csak a múlt heti párizsi légi szalonon 46 gépre sikerült fix vevőt találnia, ami némi aggodalomra adhat okot a kanadai gyár számára.
A 70-78, illetőleg a NextGen szériában már legfeljebb 86 utas szállítására alkalmas Q400-ast a világ csaknem 40 országának több, mint 60 légitársasága üzemelteti. A forgalomban lévő gépek ez eddig 6 millió óránál is többet töltöttek a levegőben, miközben mintegy 370 millió utast szállítottak az úti céljukra. A sűrűn székezhető, 86 üléses verziót 2014 augusztusában a thaiföldi Nok Air indította, amely összesen 6 darab ilyen Q400NextGen-t rendelt.
A kanadai WestJet regionális leányvállalataként működő WestJet Encore 2013 júniusában napi tíz járat indításával kezdte meg működését, amelyben akkor még csak két Q400-as volt segítségükre. Ezzel szemben napjainkban már 21 Q400-assal 114 járatot üzemeltetnek egy nap. A sikereik elérésben – világított rá a légitársaság elnöke, Ferio Pugliese – alapvető szerepet játszik a típus nagyszerű teljesítménye, gyors, gazdaságos és csendes üzeme.
A Bombardier Q400-as 30%-kal üzemanyag takarékosabb, mint a hasonló kapacitású sugárhajtású típusok, miközben utazósebessége akár 160 km/h-val is nagyobb tud lenni a hagyományos turbolégcsavarosokhoz képest. Új generációs, Pratt&Whitney PW150A hajtotta légcsavarjai pedig alacsonyabb fordulatszámon tudják biztosítani az elvárt teljesítményt, amely a környezeti zajterhelésben jelent előnyt az egyre szigorodó repülőtéri zajkvóták tekintetében.
A típus futóművét úgy tervezte a Bombardier, hogy kevésbé előkészített futópályákról való fel-, és leszállás se jelentsen gondot, valamint magashegyvidéki és forró égövi repülőtereken való üzemre is rendelkezik jogosítással a lehető legszélesebb körű típusalkalmasság érdekében. A típusmegnevezés Q betűje a „quiet”, vagyis csendes, nyugodt működésnek a jelzője, amelyet az eredetileg Dash 8-ként futó szériáján 1997-ben hirdetett meg a Bombardier. Ez az előbb említett jellemzőn túlmenően arra az ANVS, aktív zaj-, és rezgéscsökkentő rendszerre is erősen utal, amely a utaskabin komfortérzetén igyekszik javítani.
A Q400-asnak magyar vonatkozása is van, mivel az egykori nemzeti légitársaság, a Malév flottájában is üzemelt a típus. Összesen négy darab teljesített szolgálatot 2008 novemberétől egészen a 2012 februárjában bekövetkezett csődig.