A világ legnagyobb utasszállító típusa a világ ötcsillagos légitársaságánál. Lenyűgöző méretek és hozzá csúcstechnológia – ez az Airbus A380-800-as, a katari flotta újdonsült, alig egy éves zászlóshajója. Bemutatjuk a Qatar Airways első Superjumbójának 1:200 méretarányú mását exkluzív, légitársasági modell kiadásban.
Korábbi modellbemutatók Kicsiben a nagygép: KLM MD-11
Kicsiben a nagygép: Iberia A330-300
Kicsiben a nagygép: Malév B767-300ER
Kicsiben a nagygép: Aerolíneas Argentinas A340-200
Kicsiben a nagygép: Pannon Airlines Tu-154M
Kicsiben a nagygép: Iberia A330-300
Kicsiben a nagygép: Malév B767-300ER
Kicsiben a nagygép: Aerolíneas Argentinas A340-200
Kicsiben a nagygép: Pannon Airlines Tu-154M
A Qatar Airways az Airbus A380-800-as első megrendelői közé tartozik. Olyannyira, hogy az európai repülőgépgyár korai látványtervein a típust még az előzőleg, 1993-2006 között alkalmazott kisfeliratos, kisfejű Oryx emblémás kivitelben ábrázolták, amihez volt olyan modellgyártó, amely a gyűjtők lelkesedésének eleget téve a való életben aztán soha meg nem valósult mintával készített modellt. Ezek ma már különleges, a rajongók számára különösen értékes darabok, mivel a Qatar Airwaysnél időközben arculatváltás történt. Markánsabb jegyeket öltött magára a légitársaság, amelyek természetesen a megrendelt A380-as flottára is érvényt nyertek.
A Qatar Airways az első A380-as átvételének közeledtével rögvest meg is bízott egy modellgyártó céget, hogy készítse el a reprezentatív célokra is alkalmas 1:200 méretarányú változatát a gépnek, amely első ízben háromlábú fém állvánnyal állt a légitársaság marketingeseinek rendelkezésére. Aztán a készletek kifogytak és sorra került az újabb rendelés, amelyhez a Qatar még elegánsabb, fa talpazatot választott, és a modell dobozát is ahhoz az arculathoz igazították, amely az első A380-as átvételi ceremóniáján, illetőleg azóta is körítésül szolgál a típus imázsteremtő anyagaihoz. Immáron a választott légiszövetség, a oneworld logója is felkerült mind a gépre, mind pedig a csomagolásra.
A kereskedelmi forgalomba korlátozott mértékben került modell megvásárolható például a dohai Hamad repülőtér szuvenír shopjában és a nagyobb modellboltok nemzetközi hálózatában is fellelhető, de még így is elsősorban a különleges, légitársasági rendelésű modellek közé tartozik, amit az is alátámaszt, hogy internetes aukciókon – olykor éppen erre való hivatkozással – igencsak fel tud szaladni az ára egy-egy licitversenyen. A gyűjtők számára irányadó lehet, hogy Dohában mintegy 65 amerikai dollárt (kb. 18-19 ezer forint) kérnek egy ilyen A380-asért.
A valóban elegáns, légitársasági csomagolású dobozon nem nevezi meg a Qatar a modellgyártó nevét, de szakavatott gyűjtők hamar ráismernek, hogy az szinte biztosra vehetően a tajvani Risesoon Company terméke, amely egyébként nemrég újította meg hivatalos honlapját, új keresőmotort is biztosítva adatbázisához. A katari A380-as ebben a kivitelében a műanyag snap-fit modellek táborát erősíti. A modell tulajdonosának a vízszintes vezérsíkokat, a szárnyakat, a hajtóműveket és, amennyiben kívánja, a fémszárú fa talpazatot szükséges összeillesztenie. A futóművek eleve fel vannak helyezve.
A modell az A7-APA lajstromú A380-800-ast örökíti meg, amely a Qatar Airways flottájának elsőként átvett Superjumbója. Akbar Al Baker, a légitársaság vezérigazgatója 2014 szeptemberében utazott Hamburgba, az Airbus németországi bázisára, hogy rögtön a második elkészült A380-assal a háttérben ünnepélyesen átvegye a gépet. A Qatar Airways sorrendben a tizenkettedik üzemeltetője lett az A380-asnak. A három öböl-menti nagy közül az Emirates után, az Etihadot viszont megelőzve kezdte el üzemeltetni a típust. Az Airbus eddig a megrendelt flotta felét, öt gépet szállított le. További megrendelésről egyelőre nincs hír, de Al Baker iparági fórumokon már jelezte, a Qatart is érdekelné az A380-as új hajtómű opciós, NEO-változata.
A Qatar Airways A380-800-asai klasszikus, háromosztályos kabinkonfigurációval működnek a fedélzeten egy-egy járaton összesen 517 utasnak férőhelyet biztosítva. A prémium jegyet váltó utasoknak a felső fedélzeten 8 First Class és 48 Business Class ülés kapott helyet egy exkluzív, bőrkanapés társalkodó helyiséggel kiegészítve, míg az emelet fennmaradó részében, valamint a teljes főfedélzeten 461 Economy Class ülésre lehet helyet foglalni.
Egy A380-800-as a valóságban mindenki számára hatalmas, sőt akkora, hogy még 1:200 méretarányra kicsinyítve is bőséges helyigénye van. Törzshossza 36, szárnyfesztávja 40 centiméteres. Függőleges vezérsíkja a modellt állványon kiállítva 17,5 cm-ig ér fel. A Qatar Airways addig nem is tudta átvenni az első A380-asait, amíg az újonnan épített Hamad repülőtér meg nem nyílt, mivel a korábbi dohai reptér infrastruktúrája alkalmatlan lett volna a kiszolgálására. A Superjumbo-kompatibilis utashidak és megfelelő méretű gurulóutak mellett azt is figyelembe kellett venni, hogy Katarban rendkívül forróak a nyarak, ezért hogy egy ekkora, 575 tonnás felszállósúlyú óriásgép a felszálláskor biztonsággal el tudjon emelkedni a reptértervezőknek extra hosszú futópályákról kellett gondoskodniuk, így lett a Hamadon a rövidebbik 4250, a hosszabbik pedig 4850 méteres.
A Qatar Airways az A380-800-asaihoz a kétféle hajtóműopció közül az Engine Alliance GP7200 típusát választotta a Rolls-Royce kínálta Trent 900-assal szemben. Menetrendszerű járaton elsőként Doha – London útvonalon állította szolgálatba a típust a légitársaság 2014. október 10-én. Azóta pedig már nemcsak a Heathrow-n, hanem a párizsi Charles de Gaulle reptéren és Bangkokban is rendszeres vendégek a katari Superjumbók.
Az A380-ast a Qatar a két legkiemeltebb európai útvonalán vezette be. Londonba és Párizsba azt megelőzően az ugyancsak négyhajtóműves A340-600-asok képviselték a flotta legjavát. A Superjumbók azért is különlegesek, mert a Qatar új üzletpolitikája szerint a jövőben csak és kizárólag ezen a típuson kínálnak First Class szolgáltatást.
A modellgyűjtők körében népszerű 1:200 méretarányban eddig négyféle Qatar A380-800-as jelent meg. A Wings900.com adatbázisa szerint a Risesoon kétféle ekkora kiadást jegyez: A legelsőt még a kisfeliratos-kisemblémás festésminta verzióban, a másikat pedig az aktuális minta szerint. Ehhez viszont még hozzá kell számítani az itteni fényképeken szereplő legújabb, fatalpas, oneworld logós kiadást, valamint az eddigi legdrágább kivitelt, amelyet a GeminiJets adott ki, szintén A7-APA lajstrommal. A fémből készült, összeillesztést nem igénylő, ún. diecast modell ára gyártói közlés alapján 160 amerikai dollár (46-47 ezer forint).
Magyarországi Képviselete tette lehetővé.
Fotók: Csemniczky Kristóf – AIRportal.hu