Hamarosan ismét lesz Boeing 747-es Jumbo Jet a Qatar Airways flottájában, miután a katari légitársaság cargo üzletága a típus beszerzése mellett döntött az extra nagy méretű szállítókapacitásai fejlesztése érdekében. A Qatar Cargo augusztus 1-jén állítja forgalomba az első 747-esét.
Nagy és még nagyobb: bővít a Qatar Cargo
Qatar Cargo: szolgálatban az új A330-asok
Új típussal fejleszt a Qatar Cargo, amely a meglévő 6 darab Airbus A330-200F és 8 darab Boeing 777-200F gépe mellé a még nagyobb teljesítményű 747 Freightert is kiszemelte a flottája számára. A katari cargo légitársaság egyelőre nem a legújabb generációs 8-as szériával vezeti be a 747-est, hanem egy 747-400BCF – Boeing Converted Freighter, vagyis egy korábbi utasszállító 747-esből speciálisan átalakított teher Jumbóval indít, minek után egyáltalán nem kizárt, hogy egyszer szükség lehet 747-8F-re is.
A Boeing 747-400BCF teljesítményének köszönhetően a Qatar Cargo 112,5 tonna szállítókapacitást tud felajánlani ügyfeleinek, de ami még fontosabb, hogy nemcsak súlyban, hanem terjedelemben is nagyobb áruk szállítására vehet fel rendelést a dohai központú légitársaság. Nem sokkal az első 747-es augusztus 1-jei forgalomba állítása után a Qatar Cargo viszont máris tovább lép, és egy újabb, még hatékonyabb teherszállító 747-essel váltja az elsőt. A tervek szerint ugyanis októberben egy 747-400F, eleve cargo gépnek gyártott, így felnyitható orrú és ezért különösen praktikus Jumbo érkezik a társasághoz.
A Qatar Airways flottájában utoljára a kezdetek kezdetén, a ’90-es években működtek Boeing 747-esek: két 747SR mellet egy 747SP-t üzemeltetett a légitársaság. A rövidített hatótávú Jumbók nem maradtak meg, de a tömzsi SP – Special Performance 747-es később az állami VIP utaztatásokat végző Qatar Amiri Flight-nál folytatta szolgálatát. Amikor aztán a katari emír úgy döntött, hogy egy hatalmas, világszínvonalú légitársaságot hoz létre az addigi kis és jelentéktelen, inkább csak regionális fuvarozóként működő Qatar Airwaysből, és Akbar Al Bakert helyezte a vezérigazgatói székbe ugrásszerű fejlődésnek indult a légitársaság, de 747-est nem vettek a flottába.
Al Baker egy ideig gondolkodott ugyan négyhajtóműves típusban, az A340-600-asban, de amint megismerte a legnagyobb kéthajtóműves utasgép, a Boeing 777-300ER teljesítményét hamar letett az Airbus gyártmányáról. Az utasszállító, Intercontinental 747-8-as pedig már egyáltalán nem keltette fel az érdeklődését, inkább 50 darabot rendelt abból az új generációs 777-9X-ből, amely a flottában lévő extra nagy A380-800-asokkal együtt lényegében nem is hagy létjogosultságot az utasos 747-8-asnak. Nem úgy az emír flottáját tekintve, mivel a Qatar Amiri Flight két BBJ 747-8-ast is rendelt a Boeing Business Jets részlegétől.
Ha utasszállítóként nem is várható Qatar 747-8-as, de a revitalizálódó, növekedést mutató cargo piaci igények azonban lehet, hogy előmozdítják a katariak érdeklődését a 747-8F iránt. A Qatar Cargo, amely időközben az ötödik legnagyobb teherszállító légitársasággá nőtte ki magát további két A330-200F és nyolc B777-200F gépet vár a flottájába az érvényben lévő megrendelései alapján.