Malajzia miniszterelnöke, Najib Razak hivatalosan is megerősítette szerdán, hogy a múlt héten Reunion szigeténél partra vetődött roncsdarab a francia szakértők megállapítása szerint a tavaly eltűnt MH370-es járatot teljesítő, Boeing 777-es repülőgép alkatrésze. Ez az első hivatalosan megerősített bizonyíték arra, hogy a repülőgép, melyet 2014. márciusi eltűnése óta sikeretlenül kerestek, az Dél-Indiai óceánba csapódott.
A roncsdarabot, melyet múlt héten sodort partra a víz az Afrika partjaihoz közel található Reunion szigetén Boeing 777-es csűrőfékszárny (flaperon) alkatrészeként azonosították a szakértők. A roncsdarabot Párizsba, majd onnan Toulouse-ba szállították, ahol a francia balesetvizsgáló BEA szakemberei vették vizsgálat alá.
Mivel az MH370 volt az egyetlen olyan Boeing 777 típusú géppel teljesített járat, amely tengerbe zuhanhatott, az alkatrész típusának azonosítását követően sokan egyre biztosabbra vették, hogy a fékszárnyként is funkcionáló kormányszerv-roncs a maláj géphez tartozik.
A francia szakemberek vizsgálata során a roncsdarabon azonosítókat és sorozatszámokat kerestek, melyek alapján egyértelműen megerősíthető, hogy az a maláj gép alkatrésze volt. A maláj miniszterelnök ezt követően erősítette meg hivatalosan, hogy a roncsdarab az eltűnt 777-es alkatrésze.
A legfrissebb információk szerint a Boeing és az amerikai balesetvizsgáló NTSB szakemberei azt hangsúlyozták, hogy nem találtak olyan sorozatszámokat, amelyek kétséget kizáróan megerősítik, hogy a roncsdarab eltűnt maláj Boeingből származik.
A hatóságok felhívták Reunion, Madagaszkár szigetén és Afrika nyugati partján élők figyelmét, hogyha repülőgép roncsdarabot találnak, azt jelentsék a hatóságoknak. Idő közben egyes értesülések szerint Reunion szigetén találtak kisebb roncsokat, amelyek repülőgépből származhatnak, ám ezt később nem erősítették meg hivatalosan.
Messze van még a megoldás
A múlt héten megtalált alkatrész a víz felszínén több ezer kilométert sodródhatott a tengeri áramlatoknak köszönhetően az elmúlt több, mint egy évben, amíg partra vetődött Reunion szigetén.
A roncsdarab megtalálása ugyan egyértelmű bizonyítékként szolgál a tragédiára, azonban önmagában nem visz közelebb az MH370-es adatrögzítőinek megtalálásához – melyek választ adhatnának a tragédia okára – hiszen ezek az alkatrészek nagy valószínűséggel a tenger mélyén, a becsapódás jelenleg is ismeretlen helyszínéhez közel fekszenek a tengerfenéken.
A Malaysian Airlines Boeing 777-200-as repülőgépét 2014. március 8-a óta nem találják. Az MH-370-es járatot teljesítő, 9M-MRO lajstromjelű Boeing 777-es 239 emberrel a fedélzetén Kuala Lumpur-ból Pekingbe tartott, amikor 40 perccel a felszállást követően eltért a tervezett útvonaltól és déli irányba fordult, majd eltűnt a radarokról. A repülőgép személyzete nem adott le semmilyen vészjelzést, a repülőgép összes kommunikációs rendszerét és transzponderét lekapcsolták.
A repülőgép eltűnését követően mintegy két héttel, március végén jelentették be, hogy az Inmarsat műholdas adatai alapján a repülőgép a Dél-Indiai óceán térségében adott utoljára jelzést. A repülőgép keresését ezt követően egy több ezer négyzetkilométeres területen folytatták az utolsó regisztrált pozíció és az alapján, hogy a repülőgép fedélzetén meddig lehetett elegendő üzemanyag a gép levegőben tartásához. A hatóságok továbbra sem tudják, hogy a repülőgép egy esetleges szabotázs, terrorcselekmény vagy műszaki hiba miatt tért-e le a tervezett útiránytól.