Lehetséges, hogy az Aeroflot végleg lemond az általa megrendelt Dreamlinerekről, miután a Boeing nem tudta időben szállítani a gépeket. Júniusban, a párizsi légi szalonon már a szerződés törléséről volt szó, de a legfrissebb hírek szerint még zajlanak a tárgyalások és a légitársaság igazgatótanácsa lesz az, amely végső döntést hoz.
Az Aeroflot 2007 szeptemberében jelentette be, hogy 22 darab Boeing 787-8-asra kötött vásárlási szerződést az amerikai repülőgépgyárral. Az akkori listaárakon számítva 3,6 milliárd dolláros gépbeszerzés szállításai a Dreamliner-programban keletkezett késések, a típus forgalomba bocsátása körüli bonyodalmak után legkésőbb 2014-ben kellett volna, hogy kezdetüket vegyék.
Az Aeroflot azonban megelégelte a várakozást és a Boeing részéről utóbb újraidőzített szállítási menetrendet, amellyel 2016-ra csúszott az első 787-es átadása. Az idei párizsi légi szalonon aztán a légitársaság az egyik vezérigazgató-helyettese útján kinyilvánította, nem tartanak igényt a 787-esekre. Az amerikai-orosz kétoldalú kapcsolatokat ekkor már Moszkva Ukrajna-politikája következtében elrendelt nemzetközi szankciók is terhelték, de a légitársaság hivatalos indoklása természetesen szakmai alapot kapott.
Giorgo Callegari szerint ugyanis felülvizsgálták az igényeket, mind a seremetyjevói bázisrepülőterük várható forgalmát, mind pedig a saját flottájuk fenntartható fejlesztési programját illetően, és arra a következtetésre jutottak, hogy nincs szükségük a 787-es típuscsalád legrövidebb törzsű változatára. Csakhogy a Boeingnek még az egy hónnappal későbbi, júliusi rendelésösszesítőjéből sem került ki az Aeroflot Dreamliner igénye, vagyis a szerződés törlése – ezek szerint legalábbis – még nem ment végbe.
Az ügyben legfrissebb fejlemény, hogy az Interfax egy név nélkül nyilatkozó aeroflotos forrása szerint a 787-es megrendelésről, illetőleg a gépek szállításáról szóló végső döntést a légitársaság igazgatótanácsa fogja meghozni. Mindazonáltal a testülethez állítólag közel álló illető azt is jelezte, valószínű, hogy a szerződést felmondással zárják.
Kérdés, hogy az Aeroflot párizsi indokai mennyiben valósak és mennyiben szeretnének például minél nagyobb értékű kompenzációt kieszközölni a gyártói késedelmek miatt – feltéve persze, hogy még esélyes egyáltalán a szerződés megmentése. Miközben aligha figyelmen kívül hagyható, hogy az orosz légiközlekedés forgalmában a nemzetközi politikai helyzet és az olajárak zuhanása, valamint a rubel gyenge árfolyama miatt visszaesés mutatkozik. Jelen körülmények kedvezőtlensége pedig aligha fogja az Aeroflotot a szerződése megtartására sarkallni, kiváltképp ha az amerikai fél semmilyen kárpótlással nem szolgál.
Ray Conner, a Boeing elnök-vezérigazgatója egyelőre sem megerősítést, sem cáfolatot nem adott az Aeroflot Dreamliner szerződésének törléséről, de annyit elmondott, tárgyalások vannak folyamatban. Az amerikai gyár kereskedelmi típusokat előállító részlegének vezetője ugyanakkor hozzátette, a 787-esek szállításai 2019-ig már be vannak tervezve, amiből következtetve, ha úgy adódik, új vevő után lesz szükséges nézniük.