Az ír CityJet regionális légitársaság lett az orosz gyártású Szuhoj Superjet SSJ100 első európai üzemeltetője. A cég 2016. május 24-én mutatta be az első két példányát annak a 15 darab SSJ100 repülőgépnek, melynek megrendelését még 2015. októberében jelentették be a felek. A kötelező érvényű, 15 darabos megrendelésen felül további 16 darabra szerzett opciós vételi jogot az ír regionális légitársaság.
A ceremóniát Velencében tartották, az orosz Sukhoi Civil Aircraft Company és az olasz Finmeccanica Company vegyesvállalataként működő SuperJet International repülőgépgyártó észak-olaszországi telephelyén.
Az első repülőgép várhatóan június elején érkezik meg majd a légitársaság dublini központjába, majd a második gép a hónap végén követi a gyártó közlése szerint. A CityJet a tervek szerint 2016-ban összesen három Superjetet vesz át, a többi gép átadása pedig 2017-ben és az azt követő időszakban folyamatosan történik, de pontos menetrendet erről nem közöltek.
A SuperJet International 12 évre kötött technikai támogatási szerződést a légitársasággal. A CityJet személyzetét a gyártó olaszországi tréning-központjában képzik ki.
Az erős politikai hátszél ellenére nem túl sikeres eddig a típus, „nyugaton” pláne nem
A Szuhoj 2000-ben kezdte el tervezni az olasz Alenia Aermacchival közösen a Superjet 100-as regionális, sugárhajtású repülőgépét, amely 2011-ben mutatkozott be az Armavia flottájában. A konfigurációtól függően 78-98 utas szállítására alkalmas gépből eddig 368-at adtak el, elsősorban orosz légitársaságok állították eddig üzembe a típust.
A gyerekbetegségek azonban évek múltán is kísértik a típust, a közelmúltban is sokat lehet olvasni – immár nem csak nyugati, hanem orosz hírforrásokból is – a forgalomban lévő példányok gyakori meghibásodásairól, a típus üzemeltetési megbízhatósági mutatóinak meglehetősen alacsony mivoltáról.
Az orosz repülőgépgyártó regionális gépe nem túl sikeres az Oroszországon kívüli üzemeltetők körében, csak a mexikói Interjet légitársaság üzemelteti menetrend szerinti forgalomban a típust. Az európai légicégek közül az ír CityJet – amely a VLM tulajdonosa volt 2014 őszéig – rendelt a típusból 15 darabot, plusz szerzett további példányokra vételi opciót.
2016. márciusában számoltunk be róla, hogy a belga VLM Airlines visszamondta 14 darab Szuhoj Superjet SSJ100LR repülőgépre szóló megrendelését.
A belgiumi székhelyű regionális légitársaság egy 2014 októberében aláírt szándéknyilatkozat szerint 14 darabot vásárolt volna a nagyobb hatótávú Superjet-ből, négy darabot az Ilyushin Finance orosz lízingcégen keresztül, tízet pedig direktben.
Az első két példányt 2015 áprilisában kellett volna leszállítani a gyártónak az eredeti megállapodás szerint, azonban később ezt 2016. harmadik negyedévére halasztották azzal az indokkal, hogy a hosszú hatótávú típusváltozatnak még meg kell szereznie a szükséges EASA tanúsítványt, ezt követően a VLM elállt az üzlettől.
Magyarországra is lecsapnának
Egy február elején felröppent hír nagy meglepetést keltett Magyarországon, miszerint egy új magyar nemzeti légitársaság alapításáról tárgyalt a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) illetékese és az orosz Szuhoj repülőgépgyártó képviselője.
A tervek szerint a gyártó repülőgépeket és pénzt is adna a légitársaság létrehozásához. Bár február óta érdemi előrelépés az ügyben nem történt (sőt több egykori Malév által kiszolgált nyugat-balkáni, regionális útvonal várhatóan hamarosan a Wizz Airhez kerül állami támogatással), vagy nem került nyilvánosságra, de úgy tűnik az oroszok még nem tettek le a tervükről: Gyenyisz Manturov orosz ipari és kereskedelmi miniszter május végi kijelentése szerint Oroszország továbbra is mérlegeli egy magyar-orosz légitársaság létrehozását.