Az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) tanulmánya szerint nem rosszabb, vagy ugyanolyan minőségű a repülőgépeken lévő levegő, mint a földi zárt helyiségekben, például az irodákban.

Az európai szervezet azért foglalkozott a repülőgépek levegőjének minőségével, mert – mint írták – aggályok merültek fel az utasok körében a minőséggel kapcsolatban. Ennek egyik központi eleme, hogy egyesek szerint a hajtóműből befújt levegő olajból származó illatanyagokat is tartalmazhat, amely ártalmas az egészségre. Az EASA ezért 2015-ben és 2016-ban is vizsgálatoknak vettette alá nem csak az utaskabin, de a pilótafülke levegőjét is.

A Bombardier CS100-asának fej feletti panelje. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A Bombardier CS100-asának fej feletti panelje. (Fotó: AIRportal.hu)


A szakemberek összesen 69 járaton vizsgálták a levegő minőségét többféle géptípusban is. Ezeket kétféle csoportba sorolták, az egyikben a hagyományos, hajtóműből elvett levegőt befújó (bleed air) gépek voltak, a másikba pedig a Boeing 787-es tartozott, amelynek hajtóműveiből eltávolították a bleed air rendszert és közvetlenül a külső levegőt szívják be az utastérbe. A 69 járatból 8-at teljesítettek a Dreamlinerrel, a többit hetet különböző típus – és hajtómű-variációból álló gépekkel repült járatok tették ki.

A repülőgépeken két érzékelőcsoportot helyeztek el, egyet a kabinban, egyet a pilótafülkében, és normál járaton végezték a méréseket a gurulás, a felszállás, az emelkedés, a süllyedés és a landolás fázisában. Az eszközök az illékony szerves vegyületeket, szén-monoxid- és szén-dioxid-, valamint ózonszintet mérték, de figyelembe vették a környezeti adatokat is.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Jól látható, hogy az illékony vegyületekből mennyivel kevesebb van a Dreamlinerek fedélzetén. (Grafika: EASA) | © AIRportal.hu

Jól látható, hogy az illékony vegyületekből mennyivel kevesebb van a Dreamlinerek fedélzetén. (Grafika: EASA)

Az eredmények azt mutatták, hogy egyetlen egy vizsgált anyag koncentrációja sem haladta meg a határértéket, a Boeing 787-es levegőjében pedig minden vizsgált elemből jóval kevesebbet mutattak ki. A műszerek formaldehidet, acetaldehidet és egyéb aldehideket is kimutattak, de rendkívül kis mennyiségben: egy köbméter levegőben 0,02 mikrogramm volt. Organofoszfátból, trikrezil-foszfátokból is mikronokban mérhető mennyiséget mutattak ki. A legnagyobb mennyiségben, de a határértéken belül tri-klór-propil-foszfát volt a levegőben, amelyet égéslassítóként használnak.

Összegzésében az EASA azt írta, hogy ezek az értékek megegyeznek azokkal, amelyeket egyéb, földi beltéri helyeken mértek, és amelyek eredményei tanulmányokban elérhetőek. Figyelembe véve, hogy a repülőgépek rendszerei igen bonyolultak, és több helyről is juthatnak szennyező anyagok a levegőbe, a gyártók nagy teljesítményű levegőcserélőkkel segítik a levegő minőségének szinten tartását.