Dúlnak a politikai viharok a Malév csődje és a repülőtér privatizációs szerződése körül, minden érintett azzal van elfoglalva, hogy a másikra tolja a felelősséget a közvélemény előtt. A Malév megszűnése ugyanakkor óriási nyomást helyezett a budapesti repülőtér üzemeltetőjére és számos koncepcionális, rendkívül nehezen megválaszolható szakmai kérdés elé állította a repülőtér menedzsmentjét. Hogyan tovább Ferihegy?
Pótolni kell az űrt
A Malév pénteki leállása után a 2-es terminál (A, B) és a 2011-ben átadott SkyCourt élményterminál gyakorlatilag kong az ürességtől. A repülőtér vezetése is elismerte, hogy a Malév által generált átszálló utasforgalmat azonnal elvesztette Ferihegy. Ez a SkyCourtben üzlethelyiségeket és éttermeket üzemeltető vállalkozások forgalmára is értelem szerűen negatívan hat: a repülőtér üzemeltető nem tudja biztosítani a magas bérleti díj fejében ígért (vállalt?) átmenő forgalmat. A kiesett forgalmat valahonnan pótolni kell, jól jöhetne akár a fapados utas is, bár a vásárlóerő esetükben erősen kérdéses.
Túlcsordulhat az 1-es, kong az ürességtől a 2-es terminál
Ha beindulnak a Ryanair járatai, a többi fapados (Wizzair, Easyjet, Norvegian, Jet2…) mellett az 1-es terminál viszont túlcsordulhat. A csúcsidőszakokban így is kevés a check-in pult, az utasbiztonsági ellenőrzési kapacitás, kicsinek bizonyulhat a tranzit terület, a beszállókapuk száma és az 1-es terminál közelében rendelkezésre álló repülőgép állóhelyek mennyisége is. Ugyanakkor a teljes reptér forgalma még így is jóval alacsonyabb lesz, mint a Malév működése alatt, azaz összességében a kiépített infrastruktúra (terminálterületek, üzletek, futópályák, stb.) kihasználatlan marad.
Díjstruktúra, egyenlő elbánás
Mindezek miatt logikus és indokolt lehet, hogy bizonyos fapados társaságok üzemelését áthelyezzék az egyesről a kettes terminálra. Már a Malév leállásának napján felröppent a hír iparági körökben, hogy a WizzAir költözik a 2-esre. Azonban ez további kérdéseket vet fel: a Ferihegyre járó hagyományos légitársaságok ez esetben jogosan reklamálnának, hogy miért kér tőlük (és utasaiktól) magasabb díjakat a repülőtér, amikor az ugyanott, ugyanúgy kiszolgált fapados cég(ek)nek kevesebbet kell fizetni. Ugyanígy az egyes terminálon maradt fapados cégek is diszkriminálva érezhetik magukat, hogy miért éppen a másik cég jut a 2-es terminál nyújtotta előnyökhöz?
Reptér kontra Raynair
A Ryanair már a Malév csődjének napján nagy erőkkel Magyarország és az itteni utasok „segítségére sietett”, hangzik a marketingduma a fapados cég részéről. Gondolhatnánk, ez rendjén is van így, hiszen egy piaci alapon működő ultra low-cost cégről van szó, Budapestnek meg szüksége van járatokra, amik ide csábítják az utasokat. Igen ám, de minden áron?!
O’Leary és csapatának erőteljes nyomulása azonban innen nézve inkább egy agresszív, opportunista hullarablásnak tűnik, mintsem mentőakciónak. A Ryanair 31 új járatot jelentett be Ferihegyről, azonban kemény feltételekkel: kiszivárgott információk szerint szinte ingyen akarnák használni a repülőtér szolgáltatásait. Ráadásul a napokban mindenféle megegyezés hiányában a 2-es terminálról kezdték el hirdetni járataikat.
Az agresszív tárgyalási és kommunikációs stílusáról hírhedt ír fapados úgy próbál nyomást helyezni a budapesti repülőtér vezetésére, hogy béna kacsának tünteti fel budapesti tárgyalópartnereit és azt sugallja, hogy csak a repülőtér áll az útjában a megegyezésnek és a kedvező árú járatok elindításának.
Ugyanakkor a Ryanair jelenleg olyan járatokra árul jegyeket, amelyekről nincs megegyezés, így az utasok könnyen hoppon maradhatnak. Ma délben az írek terveiről többet is megtudhatunk: maga O’Leary tart sajtótájékoztatót Budapesten.
Kétségtelen, hogy a jelenlegi helyzetben Ferihegynek szüksége van a Ryanair-re és a megjelenése által generált utasforgalomra, azonban ennek komoly ára lehet. A jövőre nézve sok mindent meghatároz majd az, hogy az írnek mit sikerül lenyomni a repülőtér menedzsmentjének torkán – amit nyilván a Ferihegyre járó többi légitársaság is nagy érdeklődéssel figyel – hiszen ez egy olyan alku-spirálba taszíthatja a Budapest Airportot amelynek eredményeként, ha nem megfelelően menedzselik, még több bevételtől köszönhet el majd az üzemeltető.