Sötétebb ablakokat kért a Boeingtől a 787-es Dreamliner első üzembeállítója miután tapasztalataik szerint az elektromosan szabályozható fényerősségű ablakok nem sötétíthetők el eléggé – adta hírül a Reuters hírügynökség.
Az All Nippon Airways (ANA) 2011. szeptember 26-án elsőként vette át az amerikai repülőgépgyár legújabb generációs szélestörzsű utasszállító típusát, a Boeing 787-es Dreamlinert. Ennek megfelelően a japán légitársaság rendelkezik a legtöbb tapasztalattal a kompozit anyagokból készülő típusról.
Az ANA legfrissebb észrevétele szerint a hosszú távú járatokon szolgálatot teljesítő Boeing 787-eseiken az utasok számára nem elegendő az ablakok elsötétíthetősége.
A Boeing 787-es típuscsalád egyik nagy újdonsága az összes eddigi sugárhajtású típusnál nagyobb kabinablak, amely a repülés élményét hivatott közelebb hozni az utazóközönség számára. A Dreamliner ablakok nemcsak méretűknél, hanem technológiájuknál fogva is különlegesek, mivel elektromosan szabályozható fényerősséggel rendelkeznek. Az utas egy kézzel állítható szenzor segítségével szabályozhatja az ablak fényáteresztését.
Az ANA szóvivője szerint megfigyelték, hogy a hosszú távú járatokon az utasaik kellemes pihenése érdekében fontos lenne a megfelelő elsötétítés biztosítása. A légitársaság ezért arra kérte a Boeinget, hogy találjon valamilyen megoldást, szereljen akár hagyományos, a legtöbb gépen rendszeresített lehúzható rolót két, hosszú távú járatokon már rendszeresített 787-eseire.
A Boeing a kezdetektől fogva úgy tervezte a 787-es típust, hogy az utazási komfort a lehető legmagasabb szintet öltse, ezért vezették be a magasabb kabinnyomást biztosító rendszert, amely az utasoknak kellemesebb környezetet biztosít, a korszerű LED kabinvilágítást és nem utolsó sorban az eddigieknél mintegy 20%-kal nagyobb, szabályozható fényerősségű ablakokat is, de a jelek szerint az álomgép ezen utóbbi újítása nem minden üzemeltetőnek felel meg.
A Reuters hírügynökség érdeklődésére a Boeing egyelőre nem kívánt nyilatkozni azt illetően, hogy esetleg más üzemeltető, akár jövőbeni is jelzett-e ellenvetést az ablakok sötétíthetősége iránt, sőt igyekeztek hangsúlyozni, hogy a szabályozható fényű ablakok eddig igen kedvező fogadtatásra találtak megrendelőik körében.
Nem a legjobbkor jött az ANA észrevétele – jegyzi meg a Reuters tokiói tudósítója – mivel rövidesen kezdődik a neves Farnborough Airshow (július 9-15), amelyen az egyik legigényesebb légitársaság, a Qatar Airways fogja vadonatúj típusaként bemutatni, a Boeing 787-es Dreamlinert. Kérdés, hogy a világ ötcsillagos légitársaságának igen szigorú igazgatója, Akbar Al Baker elnéző lesz-e az ablakokkal kapcsolatban.
A Japan Airlines, amelynek flottájában jelenleg négy Boeing 787-8-as teljesít szolgálatot nem talált kivetni valót a típusban. A japán nemzeti légitársaság szóvivője szerint egyelőre semmilyen utólagos igénnyel nem fordultak a Boeing felé.
Az ANA azért elégedettségének is hangot adott: méréseik szerint a nemzetközi járatok teljesítésének első hat hónapjában mintegy 21%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztottak a 787-8-asok, a 767-300ER-ekhez képest. Mindez 1%-kal még túl is teljesíti a gyártó által előzetesen ígért fogyasztási adatokat.
A vállalat saját utazóközönségének körében végzett felmérését is nyilvánosságra hozta, amely eredménye alapján 10-ből 9 utasuk szerint a 787-es teljesítette, vagy meg is haladta a típus iránti várakozásaikat.