Megkezdték az Irkut MS-21-es prototípus fő darabjainak gyártását – adta hírül a RussianAviation.com orosz légiközlekedési hírportál. A vadonatúj utasszállító típus fejlesztését végző Irkut Corporation 2017-ben tervezi átadni az első gépet.
A szerkezeti elemek gyártását végző üzem meghívott médiaképviselőknek adott lehetőséget a gyártósor megtekintésére. Az Irkut Corporation tájékoztatása szerint a fejlesztési program a tervezettek szerint halad. Az új típus első felszállását 2015 második félévére, míg az első gépátadást 2017-re ígéri a gyártó.
Az Irkut MS-21-es az orosz repülőgépipar legújabb generációs utasszállító típusa lesz, amelyet elsődlegesen a Tu-154-es, valamint a kevésbé sikeres Tu-204-es leváltására készítenek, de nem titkolt szándék a legnagyobb gyártók, az Airbus és a Boeing kategóriatárs modelljeinek is konkurenciát állítani.
A kis-, és közepes hatótávra tervezett keskenytörzsű Irkut MS-21-es a tervek szerint háromféle típusváltozatban fog készülni. Az alapvetően 150-180 utas szállítására alkalmas gépből megfelelő igény esetén 210-230 üléses változatot is gyártana az Irkut. Utóbbi lenne a 400-as széria, míg előbbiek a 200, illetőleg 300-as verziók.
A kéthajtóműves típus egyik legnagyobb megrendelője az Aeroflot Russian Airlines, amely 50 darab Irkut MS-21-300-asra jelentette be igényét. A hazai piacra szánt MS-21-es változatokhoz az Aviadigitel PD-14, míg a nyugati megrendelőknek a Pratt&Whitney PW1400G típusú hajtóművét kínálják.
Alexander Veprev, a szerkezeti elemeket gyártó vállalat vezérigazgatója a sajtóbemutatón tájékoztatást adott a gyártás előkészítéséről is, amely szerint annak érdekében, hogy a gyártósor 2014-15 folyamán megkezdhesse működését az irkutszki üzemben előbb szét kell választaniuk a polgári és katonai repülőgépek gyártását. Itt készülnek ugyanis a Szu-30-as vadászbombázók és a Jak-130-as kiképző gépek is.
A katonai gépek gyártására vadonatúj szerelőüzemet létesítenek, az MS-21-es gyártása pedig a jelenlegi gyártósoron veszi majd kezdetét, persze csak azután, hogy alapos felújításon esik át – tette hozzá Veprev.
A gyártási program felfutásához 200 millió dollárra van szükség, amelyet a Sperbank által 2011-ben rendelkezésre bocsájtott 1 milliárd dolláros fejlesztési hitelből fedeznek, tájékoztatott a bank alelnöke. Vladimir Yashin ugyanakkor azt is jelezte, hogy ez a finanszírozási keret a program mindössze 30-40%-át képes fedezni, a további költségeket a gyártónak saját, valamint állami forrásokból kell előteremtenie.
A hitelszerződés szerint a Irkut Corporation 2 milliárd dolláros összeget hívhat le a banktól, amelynek alelnöke jelezte, hogy szükség esetén készek további finanszírozási kerettel is támogatni az MS-21-es programot.