Újraélesztheti a szuperszonikus utasszállító repülőgépekkel történő repülést az amerikai Boom Technology. A start-up cég a héten mutatta be az XB-1 Supersonic Demonstrator típusú szuperszonikus utasszállító repülőgép 1:3 arányban lekicsinyített prototípusát, a “Baby Boom” becenéven emlegetett repülőgépet.

A korábbi látványterveken még két hajtóművel rendelkező repülőgép a legújabb ábrákon már rendelkezik egy harmadik, a törzs hátsó részébe épített hajtóművel, melynek beömlőnyílásai a törzs két oldalán kerültek kialakításra. (Forrás: Boom Technology) | © AIRportal.hu

A korábbi látványterveken még két hajtóművel rendelkező repülőgép a legújabb ábrákon már rendelkezik egy harmadik, a törzs hátsó részébe épített hajtóművel, melynek beömlőnyílásai a törzs két oldalán kerültek kialakításra. (Forrás: Boom Technology)

Az XB-1 a világ leggyorsabb polgári felhasználású repülőgépe lesz, a gyártó szerint 2020-as évek elején állhat forgalomba.

A most bemutatott prototípus azt hivatott bizonyítani, hogy az alkalmazott technológiákkal lehetséges a megengedhető árú, szuperszonikus légiközlekedés.

A kezdeményezés mögé állt Sir Richard Branson a Virgin Csoport alapítója, aki kijelentette, hogy az űrutazásokra fókuszáló cégével segíteni fogják a colorado-i start-up cég sikerét, valamint cége az első 10 példányra opciós jogot is szerzett.

A lekicsinyített prototípus első repülését 2017. végére tervezi a gyártó, a hangsebesség alatti repülési teszteket Denver környékén, az afeletti teszteket pedig Dél-Kaliforniában tervezik végrehajtani a Virgin Galactic-kal együttműködésben.

A repülőgép 3,5 óra alatt tenné meg a London – New York távolságot, maximum 45 utassal a fedélzetén és egy retúrjegy “mindössze” 5000 amerikai dollárba kerülne,
amely nem kevés, de összemérhető árkategóriában mozog egy üzleti osztályú transzatlanti repülőjeggyel és lényegesen kevesebb az egykori szuperszonikus utasszállító, a Concorde jegyárainál, mely akár négyszerese volt a fenti összegnek.

Kényelmes utazás Mach 2.2-vel. (Forrás: Boom Technology) | © AIRportal.hu

Kényelmes utazás Mach 2.2-vel. (Forrás: Boom Technology)

Az XB-1 Supersonic Demonstrator prototípus az új generációs utasszállító repülőgépekhez hasonlóan kompozit anyagok felhasználásával készült. A repülőgép General Electric hajtóművekkel került felszerelésre, melyekben nem lesz utánégető mint a Concordeban.

A háromhajtóműves XB-1-es – mely már több, mint 1000 szélcsatornásban végzett teszten van túl – a hangsebesség 2,2-szeresével lesz képes repülni, így 2,6-szor lesz gyorsabb a mai utasszállító típusoknál.

A típus az új kompozit anyagok felhasználásának, a hatékonyabb hajtómű-technológiának és a fejlett aerodinamikai kiképzésnek köszönhetően tudja biztosítani az utasok számára a biztonságos és megengedhető árú szuperszonikus repülést a tervek szerint.

Az 1:3 arányban lekicsinyített prototípus két fős személyzettel repül majd. (Forrás: Boom Technology) | © AIRportal.hu

Az 1:3 arányban lekicsinyített prototípus két fős személyzettel repül majd. (Forrás: Boom Technology)