Ma délelőtt 10 óra után nem sokkal, a felszállás után meghibásodott a CSA Budapestről felszálló ATR-72 típusú repülőgép bal oldali hajtóműve. A járat azonnal visszafordult a Liszt Ferenc Nemzetközi repülőtérre és kényszerleszállást hajtott végre.

A cseh légitársaság OK787-es, Budapestről Prágába tartó járata szemtanúk állítása szerint a 31L futópályáról történt felszállás utáni emelkedés közben hosszú, fekete füst csíkot húzott, mely a bal oldali hajtóműből származhatott.

A személyzet felszállás után kényszerhelyzetet jelentett, állításuk szerint füstöt észleltek a fedélzeten és kérték a 31R pályára való azonnali visszatérést a lehető legrövidebb úton.

A repülőgép személyzete a meghibásodott hajtóművet leállította, majd éles bal fordulóval fordult vissza a város felett 33+4 fővel a fedélzeten. Az ATR-72-es egy hajtóművel biztonságosan szállt le a 31R jelzésű futópályára. A repülőgép a leszállást követően a futópályán állt meg és ott várakozott, amíg egy vontató nem húzta be a kijelölt állóhelyre. A 31R futópályát az esemény idejére lezárták, csak 10:45-kor adták vissza a forgalomnak.

A CSA, Czech Airlines hivatalos közleménye az eseményről (angol nyelven):

During the start of the regular Czech Airlines‘ flight of OK 787 from Budapest to Prague operated by ATR 72 OK-YFT with 33 passengers on board the flight crew and the systems in aircraft have detected fire on one of the engines. The flight crew has taken all necessary steps in exact accordance with Czech Airlines’ and aircraft manufacturer’s procedures. This means the flight crew has turned off the affected engine, shut off the fire and returned to the Budapest Airport. OK-YFT then safely landed with no problems, passengers got off in standard way by stairs, no assistance was needed, no-one was injured. Czech Airlines’ flight and cabin crew have had all processes under full control and acted in strict accordance with all required procedures. All Czech Airlines’ flight and cabin crews are well trained to manage all non-standard situations, including the fire of engine. Czech Airlines will take care of all passengers from morning flight to Prague. The company will deploy Airbus A320 with bigger capacity for today mid-day flight to Budapest. All passengers from morning flight to Prague will be transported in the afternoon on board Airbus A320.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Olvasónk, Orbán Krisztián Sándor videója a város felett füstölő hajtóművel repülő ATR-ről:

A repülőtéri katasztrófavédelmi és mentő egységek teljes készültségben várták a repülőgép leszállását, de szerencsére beavatkozásukra nem volt szükség. Az esemény idején és azt követően (kb. 10:40-ig) a többi érkező repülőgépet, köztük a Air Berlin, Lufthansa, Finnair járatait, a légiforgalmi irányítás Tápiósáp térségében várakoztatta és az induló járatok is várakozásra kényszerültek. Az Air Berlin gépe és a Wizz Air Brüsszelből Budapestre érkező, W6 2282 számú járatai – a hosszabb várakozást követően – kitérő repülőtéren (Pozsony) történő leszállás mellett döntöttek.

A repülőgép és a légiforgalmi irányítás rádióforgalmazásának leirata:

OK787: Szervusztok, CSA787 passing 1700′.
APP: CSA787 sziasztok, radar contact, climb FL180.
OK787: Climbing 180, CSA787.

Megnyitás a soundcloud.com-on.
OK787: CSA77 mayday, mayday we have a smoke on board, request full vectoring back to 31R, short approach.
APP: CSA787 roger mayday, stop the climb descend 2500 feet and turn left heading 180.
OK787: 2500 descending to 180 CSA787.
APP: CSA787 and advise how long final do you need.
OK787: As soon as possible, CSA787.
APP: Roger.

APP: Air Berlin to hold.

OK787: CSA787.
OK787: CSA787 request vectoring for vfr, engine fire was we extinguished, our heading 220 and request vectoring for short approach.
APP: CSA787 roger turn left heading 130 and descend 2000 feet.
OK787: Heading 130, descending 2500 feet CSA787.
APP: And CSA787 do you still have smoke on board?
OK787: Yes, engine shutted down, we have…it seems to be an extinguished fire, we declare full emergency. We have thirty three persons on board and fuel is 2000kilos.
APP: Can you say again the persons?
CSA787: Three three zero persons plus four crew.
APP: Roger.
OK787: Request short approach.
APP: CSA787 expect 4 miles final for 31R if you can accept it.
OK787: Ok, stand by.
APP: CSA787 can you say again 33 persons on board plus 4 crew?
OK787: Affirm, 33 persons plus 4.
APP: Roger, present 2 tonnes of fuel.
OK787: Two thousand CSA787.
APP: Roger.
APP: Three thousand or two thousand sorry?
OK787: Two thousand, descending 2000 érthetetlen engine shutted down, left engine and seems to be érthetetlen eetinguished.
APP: Roger, roger and CSA787 turn left heading 110.
OK787: Heading 110 787.

APP: Lufthansa to hold.
OK787: érthetetlen, beleadtak

APP: CSA787 say again please.
WZZ2397 bejelentkezik.

APP: CSA787 turn left heading 110.
OK787: Left heading 110.
APP: And CSA787 are you would be four miles approach?
OK787: I call you shortly.
APP: Roger.
APP: CSA787 turn left heading 090.
OK787: Say again. érthetetlen összeakadás
APP: Turn left heading 090.
OK787: Heading 090 CSA787.
APP: And CSA787 are you would be four miles final for runway 31R?
OK787: 787 érthetetlen összeakadás
OK787: érthetetlen

APP: CSA787 turn left heading 040 base.
OK787: Left heading 040 CSA787.
APP: CSA787 the field is at your about 10 o’clock-9 o’clock positions 6 miles, do you have the field in sight?
OK787: CSA787 yes in sight. érthetetlen számomra
APP: CSA787 that’s copied continue visually for runway 31R.
OK787: 31R 787.
APP: And CSA787 when you are ready contact tower 118.1, take care.
OK787: érthetetlen 787.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!