A legnagyobb és a legkisebb 737 MAX variáns versenyképesebb típus-változatokkal történő helyettesítéséről gondolkodnak az amerikai gyártó szakemberei a Boeing seattle-i központjában. A Boeing olyan megoldásokat keres, amely a korábbi ambiciózusabb terveknél, melyek hosszabb távon kivitelezhetők jóval hamarabb piacra kerülhetnek.
Az újratervezés oka a konkurencia: a MAX család legnagyobb tagját, a 737 MAX 9 eladási számait 5:1 arányban túlszárnyalta az európai rivális nagyobb befogadóképességű, A321neo típusa. A család legrövidebb törzsű, 126 utas szállítására képes tagjának eladásait pedig a kanadai Bombardier 135 székes CS300-as típusa veszélyezteti.
A 737 MAX 9 típus erős nyomás alatt van, mióta világossá vált, hogy a vásárlók jobban kedvelik az Airbus 2,4 méterrel hosszabb, nagyobb utas-befogadóképességgel és nagyobb hatótávval rendelkező A321neo típusát.
A 737 MAX 7 típusból egyelőre csak három vásárló rendelt, mindössze 60 darabot. Az A321neo és a CS300-as is előbb forgalomba áll majd a Boeing konkurens típusainál.
Az Airbus a neo családra eddig 4510 megrendelést regisztrált, ebből 1108 darab A321-es típusra szól. A Boeing összesen 3090 darabra szóló megrendeléssel rendelkezik 737 MAX típuscsaládra, ebből mindössze 223 darab szól a legnagyobb 737 MAX 9 típusra.
A Boeing mérnökei vizsgálják, hogy a folyamatban lévő fejlesztési ciklusban – azaz viszonylag rövid távon – meg tudják-e növelni a MAX 7 és a MAX 9 befogadóképességét és ezzel együtt javítani a típus-változatok versenyképességét, de a gyártó még nem döntött – ezt Keith Leverkuhn a Boeing alelnöke nyilatkozta a Flightglobalnak.
A 737 MAX 7 esetében egy megnövelt befogadóképességű és nagyobb hatótávolságú verzióban gondolkodnak, amely alternatívát jelenthet a Bombardier CS300-as típusával szemben.
Valódi 757 utód helyett egy köztes megoldás
A Boeing korábban beszélt már egy teljesen új tervezésű, a keskenytörzsű és szélestörzsű gépek piaca közé pozicionált (ún. Middle of the Market – MoM) típusról is, azonban arra nincs esély, hogy ez a 757-es helyébe lépő, a 767-es befogadóképességét és hatótávolságát, de a Boeing 737-800-as típus gazdaságosságát ötvöző típus a következő évtized közepe előtt elkészüljön.
Bár iparági elemzők szerint a 737 MAX 9 további hosszabbításának megvalósíthatósága kérdéses, a Boeing fejlesztő csapatai vizsgálják ezt a lehetőséget annak érdekében, hogy egy gyorsabban piacra dobható megoldást találjanak.
Ez a típus egy köztes állomás lehet a 737 MAX tervek ma ismert verziói és a leendő Middle of the Market koncepció között, mely sokkal gyorsabban forgalomba állhat.