Újabb ötéves tervvel álltak elő a South African vezetői, ez lesz a tizenegyedik alkalom, hogy megpróbálják gatyába rázni a vergődő dél-afrikai légitársaságot. Ezúttal flotta- és kapacitáscsökkentés szerepel a tervek között.

Újabb fejezethez érkezett a South African Airways megmentésének folyamata, a vezetőknek sikerült összeállítaniuk egy olyan ötéves programcsomagot, amelynek végrehajtásával a reményeik szerint fenntarthatóan nyereségessé tudják majd tenni a régóta anyagi gondokkal küszködő állami társaságot.

Az első lépések között a szokásos kapacitáscsökkentés, és ennek folyamán a flottaméret racionalizálása várható. Az ország pilótaszakszervezetének tájékoztatása szerint a flottát akár 20 százalékkal is csökkenthetik. Az érdekképviselet azt javasolta, hogy a most 65 gépből álló járműparkot tízzel csökkentsék.

Az SAA ebből 55-öt üzemeltet, 27, nagyobb részben Airbus A320-as családba tartozó gépből, kisebb részben 737-es Boeingekből álló keskenytörzsű flottával, valamint 28 darabos, Airbus A330-asokból és A340-esekből álló szélestörzsű flottával bírnak. A másik tíz gépet a diszkont leányvállalat Mango üzemelteti.

Az első időszakban a tervek szerint öt szélestörzsűtől válnak meg, ezeket visszaadják a lízingcégnek, négy szélestörzsűt pedig más légitársaságoknál allokálnak.

Ehhez társul a kapacitások csökkentése is, ez elsősorban a belföldi és regionális járatokat érinti majd. A Moneyweb korábbi jelentése szerint heti 175 járatot szüntetnek majd meg októbertől.

A South African Airways bár régóta nagy bajokkal küzd, idénre jutottak el odáig, hogy tarthatatlanná vált a helyzet. A BBC korábbi jelentése szerint a fizetések is veszélybe kerültek. A kormány nem szívesen pumpál további pénzeket a légitársaságba, inkább azon gondolkodik, hogy összeolvasztja három légicégét és egy társaság fogja kézben tartani a vállalatokat. Arról azonban egyelőre nem tudni semmit, hogy ebben a struktúrában a márkanevek megmaradnak-e.