Hamarosan új elnöki különgéppel gazdagodik az olasz légierő kormányzati szállításokért felelős flottája, miután egy az Etihad Airways-től származó nagyteljesítményű A340-500-ast állítanak szolgálatba. Az új olasz “Air Force One” első hivatalos küldetésén dél-amerikai útjára a miniszterelnököt szállítja.

Az Etihad-flotta egyik A340-500-asa Londonban. (Fotó: Adrian Pingstone - Wikimedia) | © AIRportal.hu

Az Etihad-flotta egyik A340-500-asa Londonban.
(Fotó: Adrian Pingstone – Wikimedia)

Az A340-500-as a piacon lévő egyik legnagyobb hatótáv teljesítményű szélestörzsű utasszállító repülőgép, amely gyári adat alapján akár 16670 kilométeres útvonalak teljesítésére is képes, ezért kevés olyan útvonal lesz, amelyet megszakítás, üzemanyag felvétel céljából közbeiktatott leszállás nélkül ne tudna teljesíteni az olasz állam szolgálatában az egyébként méreteit tekintve is igen tekintélyes, 67,9 méteres törzshosszal és 63,4 méteres szárnyfesztávval rendelkező típus.

Annak részletei nem ismertek, és minden bizonnyal nem is lesznek azok, hogy a légierő milyen szerződésben, mennyiért vásárolta meg az olasz nemzeti légitársaságban nemrég 49%-os tulajdonrészt szerzett Etihad Airways-től az A340-500-ast, de az tudvalevő, hogy az arab légitársaság éppen megválni készül ettől a négyhajtóműves típustól, ezért is nyerhetett aktualitást az üzlet.

Nem egy sikertípus, de kormánygépnek ideális

Az A340-es család gyártását az Airbus 2011-ben fejezte be, mert a légitársaságok gazdaságossági okokból hasonló teljesítmény kategóriában egyértelműen a kéthajtóműves típusok felé fordultak, amikor gépet választottak flottájuk számára.

Az A340-500-ast, mint a típuscsalád továbbfejlesztett, újabb generációs változatát 2002-ben emelték először magasba az Airbus berepülő pilótái. A gépet akkor a legnagyobb hatótávval rendelkező kereskedelmi célú utasszállítóként mutatták be. Az A340-500-as és a nálánál is hosszabb törzsű A340-600-asból azonban mindössze 131 darabot tudtak eladni. Az üzemeltetők mára sorra válnak meg gépeiktől, ezért egyfajta szerény másodvirágzásként részben éppen az ilyen kormányzati megrendelések jelenthetnek még fennmaradást.

Olasz lapértesülések szerint a légierő az Etihad Airways A6-EHA lajstromú, 2006-os évjáratú, azaz kilenc éves A340-500-asát veszi át a légitársaságtól, amely szeptember közepi hangárfotók tanúsága szerint már meg is kapta a kormánygépek festését, rajta a dicső Repubblica Italiana felirattal, amelyet a flottában Airbusként eddig csak három darab kisebb teljesítményű ACJ319-es viselt. Ugyancsak helyi lapok számoltak be róla, hogy a gép egyelőre arab regisztrációban marad, nem kap új lajstromot.

Az Etihad Airways flottájában immáron mindössze három A340-500-as működik. Az utolsó menetrendszerű járat várhatóan december 13-án Tokióból vissza Abu-Dzabiba fog közlekedni.

Az Etihad-flottában a típus háromosztályos konfigurációban összesen 240 utas szállítására alkalmas, 12 első-, 28 üzleti és 200 turista osztályú üléssel. Azt, hogy az olasz kormányzat megrendelésére ezt miként alakították át nem tudható, de az állam-, és kormányfői dolgozószoba, tárgyalók mellett egy ekkora gépen minden bizonnyal megtartanak kényelmes, de mégis hagyományos utasüléseket is, amelyeken a delegációk tagjaként utazó alacsonyabb rangú kormánytisztviselők, üzletemberek, vagy a sajtó képviselői foglalhatnak helyet.

MEGOSZTÁS