Pontosan 10 éve, 2001. szeptember 21-én délelőtt hajtotta végre “új életének” első felszállását a HA-LIX, a Goldtimer alapítvány Liszunov Li-2-ese. Az évforduló alkalmából gyűjtsük össze az AIRportal.hu tagjainak a gépről készült fotóit és videóit ebben a topikban.

A Goldtimer Alapítvány 1997 októberében szállította Szolnokról Budaörsre azt a gépet, melyről a gyári számok alapján azt hitték, hogy az 1952-ben szolgálatba állított HA-LIZ jelű “Teve” volt. A munkálatok során derült csak ki, hogy valójában az 1949-ben a Magyar Néphadsereg által átvett, később HA-LIX lajstrommal polgári szolgálatba állt Li-2-esről van szó. Nem kis munkára vállalkoztak az Alapítvány munkatársai, amikor elhatározták, hogy a masina újra a levegőbe fog emelkedni, jelen sorok írásáig körülbelül 45 000 munkaóra fekszik a felújításban.

2004. november 26. Ferihegy (LHBP). A Malév megalapításának 50. évfordulója alkalmából ideiglenes Malév festéssel:

A Liszunov Li-2-es a világ talán legsikeresebb repülőgépének, a Douglas DC-3-nak licensz alapján a Szovjetunióban gyártott változata. Az eredeti típus 1935. december 17-én repült először. A világ számos országában több ezres nagyságrendben gyártották és használták évtizedekig. A hivatalosan PSz-84 jelzéssel ellátott típusból a hatvanas évek elejéig több ezret készítettek. Magyarországon 31 darabot üzemeltettek a polgári- illetve a katonai repülésben.

A Li-2 volt a második világháború utáni magyar polgári légiközlekedés első repülőgépe: a Magyar-Szovjet Légiforgalmi Társaság (MASZOVLET) 1946-ban ezzel a típussal indította be előbb belföldi, majd nemzetközi járatait. A MALÉV ezt követően 1961-ig üzemeltette a Li-2-eseket, melyek a forgalomból kivonás után a légierőhöz, a sportrepülésbe (MHS), illetve kiállítási tárgyként különféle nyilvános helyekre kerültek. A honvédség főleg ejtőernyős-ugratásra és célzsák-vontatásra használta őket, egészen 1975-ös hadrendből kivonásukig.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

2008. augusztus 7. Budaörs (LHBS). Érkezés Budaörsre a jelenleg is viselt Malév színekben:

A HA-LIX-et, az 18433209-es gyári számút 1949-ben gyártották a taskenti 84-es számú repülőgépgyárban. Elkészülte után még abban az évben Magyarországra érkezett; a Magyar Néphadseregnél helyezték üzembe. 1958-ban kapta meg polgári légialkalmassági bizonyítványát, ezután kormánygépként használták. 1974-ben selejtezték, leállítása után Szolnokon, a Kilián György Repülő Műszaki Főiskola gyűjteményében helyezték el. A Goldtimer Alapítvány 1997-ben szállította Budaörsre, hogy megkezdje újból üzembe helyezését. Ez több ezer órányi munkát jelentett.

Kép - AIRportal.hu Budapest Ferihegy Airport (BUD/LHBP)

“Új életének” első felszállását 2001. szeptember 21-én délelőtt hajtotta végre a budaörsi reptérről. A berepülések és a hatósági procedúrák után 2002. áprilisában kapta meg légialkalmassági bizonyítványát, ez azt jelenti, hogy a repülőgép hivatalosan is “feltámadt”! A “Teve” (ez volt a gép hivatalos kódneve a Magyar Légierőben) 2002. júliusáig nyers fémszínben repült, majd Ferihegyen megkapta új festését.

A gép 2002 és 2008 között a Sunflower Airlines színeiben repült, majd 2008. augusztusában kapta meg a jelenleg is viselt korabeli Malév festést, azonban számos alkalommal viselt ideiglenesen módosított festéseket.

AIRportal.hu / Goldtimer.hu

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!