Ma 10 éve, 2003. január 30-án érkezett Ferihegyre a Malév első Next Generation családba tartozó vadonatúj Boeing 737 típusú repülőgépe. Az új generációs 737-esek korszakváltást hoztak a flotta történetében, amely összesen 18 darab NG-t számlált egészen a vállalat tavaly februárban bekövetkezett összeomlásáig.

A történet 2001-ben kezdődött, amikor az International Lease Finance Corporation (ILFC) alapítója, a magyar származású Steven F. Udvar-Hazy szinte visszautasíthatatlanul kedvező ajánlatot tett a Malév akkori vezérigazgatójának, Váradi Józsefnek vadonatúj Boeing 737NG típusok tartós bérletére.

A légiközlekedési iparág súlyos válságban volt ez idő tájt, légitársaságok és repülőgépgyártók egyaránt megsínylették azt, amelyet a szeptember 11-i terrorcselekmények idéztek elő. Az olyan lízingcégek, mint az ILFC sem voltak könnyű helyzetben, ha üzletet akartak kénytelenek voltak alacsonyabb árakat kínálni. Udvar-Hazy meggyőző ajánlatát tárgyalások és egyeztetések követték, amelyek 2001. november 22-én végül szerződés formáját öltötték. Eldőlt, a Malévnak vadonatúj Boeing Next Generation 737-esei lesznek! Kezdetét vette a vállalat rendszerváltás utáni történetének legnagyobb volumenű flottamodernizációs programja.

A hírt az amerikai repülőgépgyár kicsivel később, december 11-én kiadott közleményében üdvözölte, amelyben úgy tájékoztat, hogy a Malévnek 10 darab 737-600/-700/-800 típusra fix és további 6 gépre opciós szerződése van. A Boeing egyébként régi partnereként köszöntötte az ILFC-vel szerződő Malévet és a vállalatot, mint Közép-Európa vezető légitársaságát említi, amelynek flottája két Boeing 767-est és 15 darab 737 Classicot (-300/-400/-500) számlál a gyár típusai közül.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Két évvel a lízingszerződés aláírását követően, 2003 januárjában érkezett el a nagy nap, amikor a Boeing elkészült az első, kezdetektől fogva a Malév igényei szerint berendezett Next Generation 737-essel és a gyár, illetőleg az ILFC képviselői ünnepélyesen átadták a HA-LOB magyar lajstromjelet viselő 737-7Q8-ast.

A véglegesített, 18 NG-ről szóló megállapodás szerint az első hat gépet 2003-ban, tíz gépet 2004-ben és végül az utolsó két gépet pedig 2005-ben bocsájtja rendelkezésre a Boeing.

A Classic 737-esek leváltására érkező Next Generation gépek új színt hoztak a Malév gépparkjába. Az NG 737-esek nemcsak korszerűbbek és gazdaságosabbak voltak elődeiknél, hanem utaskényelmi szempontból is új minőség felkínálását tették lehetővé. A tágasabban berendezett kabinban mindkét komfortosztályon kényelmes bőrülések és fej feletti, automatikusan lehajló LCD-monitorokon közvetített fedélzeti tájékoztató rendszer is az alapfelszereltség részévé vált.

A Malév első Next Generation Boeing 737-ese a festés előtt (Fotó: Boeing Company)

Az NG-sorozat újratervezett szárnya, modernizált full glass, azaz digitális kijelzőkkel szerelt pilótafülkéje és az új CFM56-7 hajtóművei csak a leggyakrabban soroltak a műszaki újítások közül, ugyanakkor mindenképp említést érdemel, hogy a HA-LOB lajstromú Boeing volt az első Next Generation 737-es a világon, amelyen a magasság/sebesség/iránytartás tekintetében precízebb, új NPS (Navigation Performance Scales) alapú navigációs rendszer kiépítésre került.

Az új generációs 737-esek magasabban, messzebbre és gyorsabban repülhetnek – fogalmazta meg frappánsan hirdetéseiben és katalógusaiban a Boeing az 1998-ban bevezetett NG-k előnyeit. Kétségtelen, műszakilag ez a teljesítményhármas a típuscsalád legnagyobb fegyverténye a korábbi Classic generációval szemben.

A lajstromjel alapján később csak LóBélának becézett 737-700-as január 16-án emelkedett először magasba, hogy a gyár berepülő pilótái elvégezhessék az átadás előtti szokásos rendszerellenőrző teszteket. Január 28-án a repülőgép átadásáról szóló dokumentumot Váradi József, a magyar légitársaság vezérigazgatója, Tony Bright, a Boeing értékesítésért felelős elnöke, valamint Steven F. Udvar-Hazy, az ILFC vezetője írta alá. A formális átadási ceremóniát követően január 29-e volt a vadonatúj gép átvételének és hazarepülésének napja.

Az első magyar Next Generation B737-es felszállása Seattleből. (Fotó: Boeing Company)

A Malév-delegáció birtokba vette az indulásra előkészített gépet, és a fedélzeten négy fős: Fehérváry Géza, Nyitrai Károly, Tóth László és Török Tamás alkotta pilóta gárdával az első magyar Next Generation Boeing 737-es útját vette új bázisrepülőtere, Ferihegy felé.

A 737-eseket azonban nem kimondottan hosszú távú járatok teljesítésére tervezték, ezért a gépnek kitérőt kellett tennie a kanadai Goose Bay Airport-on, ahonnan tankolást követően folytatta útját. Innentől 6 óra 48 perc repülést követően a Malév első Next Generation Boeing 737-ese az induláshoz képest másnap, azaz január 30-án, délelőtt 11 óra körül érkezett meg Ferihegy közel körzetébe. Fehérváry Géza, a járat kapitánya engedélyt kért a légiforgalmi irányítástól egy ünnepélyes áthúzásra, amelyet 31L futópálya felett, üdvözlő szárnybillegetéssel zárva a mutatványt hajtott végre.

LóBéla 2012. február 14-én, három nappal az elrepülése előtt az ACE előterén, Ferihegyen.
(Fotó: Csemniczky Kristóf / AIRportal.hu)

A gép a leszállást követően Ferihegy 1 termináljának 24-es állóhelyére parkolt, ahol újságírók népes tábora várta és köszöntötte a magyar flotta legújabb tagját. Ezt követően még 17 darab Next Generation Boeing 737-es érkezett a Malévhez. A flotta 2005 áprilisában, HA-LOU 737-8Q8 megérkeztével vált teljessé. A Malév ekkor az egyik legfiatalabb és legmodernebb gépparkkal büszkélkedhetett az európai légitársaságok körében.

A gazdaságossági szempontból sokat kritizált 737-600-asból 6 (109 üléses), az NG-k közül elsőként bevezetett 737-700-asból 7 (121 üléses) és a flottában legnagyobb 737-800-asból 5 darab (168/180 üléses) szolgált kilenc éven át a Malév 66 éves történetében.

A sors fintora, hogy a HA-LOB lajstromjelű Boeing 737-eshez nemcsak egy szép emlékű és prosperáló jövőt ígérő nyitány, hanem egy szívszorító és fájdalmas búcsú is kötődik. A Malév február 3-án bekövetkezett csődjét követően 17-én, a LóBéla volt a flotta utolsó Boeing 737-ese, amely elhagyta a ferihegyi repülőteret. Hóesésben és szürke, téli hidegben, délelőtt fél 11 előtt a 31R futópályáról startolva Malév színekben utoljára szállt fel Boeing 737 típusú repülőgép.

HA-LOB a Boeing gyár festőhangárjában.
(Fotó: Boeing Company)

Az első Boeing 737NG, amely a Boeing festőhangárjában öltötte magára a Zsótér László tervezte Malév arculatot.
(Fotó: Boeing Company)

Úton a futópálya felé (Fotó: Boeing Company)

A Malév flottájában összesen 7 darab Boeing 737-700-as szolgált (Fotó: Boeing Company)
Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!