15 éves születésnapját ünnepli a legnagyobb görög légitársaság, az Aegean Airlines. 1999 májusában emelkedett először levegőbe a vállalat Athén-Iráklió és Athén-Thesszaloniki járata, amellyel egy máig tartó újkori görög történet kezdődött meg.

Habár a mai napig is fennálló kereskedelmi struktúrában csak 1999-ben kezdte meg üzemelését a légifuvarozó, azonban a kezdetek kezdete 1987-re tehető az Aegean Aviation létrehozásával. Eleinte csupán VIP és üzleti utasok igényeit elégítették ki, valamint légimentést is végeztek. 1992. február 17-én görög légiközlekedési történelmet írtak, hiszen az ország első önálló repülőgép-üzemeltetésre feljogosító engedélyét (AOC) vehették át. 1994-ben a Vasilakis csoport vásárolta fel a vállalatot, majd Athénból indított VIP járatokat a világ számos célpontjára Learjet üzleti repülőgéppel.

Az 1999-es év fordulópont volt, ugyanis az Aegean Airlines név felvételét követően májusban kezdte meg menetrendszerinti működését a vállalat. Az első járatokat két Avro RJ100 regionális repülőgép teljesítette. Decemberben bekebelezte az Air Greece légitársaságot, amely 1994 óta üzemelt és szintén az egyik első görög bejegyzésű légivállalat volt. A terjeszkedés nem állt meg, hiszen 2001-ben a Cronus Airlines-t olvasztotta be az Aegean, azonban egy rövid időszak során, a fúzió teljes véghezviteléig Aegean Cronus Airlines néven zajlott a működés.

Az Aegean Airlines első géptípusa, az Avro RJ100-as regionális repülőgép. (Forrás: Aegean Airlines) | © AIRportal.hu

Az Aegean Airlines első géptípusa, az Avro RJ100-as regionális repülőgép. (Forrás: Aegean Airlines)


Az Aegean-Olympic történet – a felfordított összeolvadás

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

2010. február 22-én a legendás nemzeti légitársaságból, az Olympic Airlines-ból létrehozott Olympic Air és az Aegean Airlines bejelentette egyesülésüket. A megállapodás értelmében a folyamat végeztével az Olympic márka folytatta volna pályafutását, míg az idén 15 éves légitársaság színei eltűntek volna. Az összeolvadás 2010 októberére fejeződött volna be, egyúttal az Aegean festés is ekkor tűnt volna el teljes egészében.

2010 júniusában az Aegean csatlakozott a Star Alliance légiszövetséghez, amely örömmel fogadta a folyamatban lévő összeolvadást is, annak ellenére, hogy az Olympic Air előzőleg a SkyTeam irányába húzódótt. A várt egyesülés nem valósult meg, ugyanis 2011. január 26-án az Európai Bizottság meghiúsította azt, elmondása szerint ugyanis korlátozza a görög légiközlekedési versenyhelyzetet, valamint majdnem teljes monopóliumot alakítana ki, köszönhetően az ország belföldi légiforgalmának 90%-os birtoklásával. Mindezek mellett magasabb árakra és csökkenő színvonalú szolgáltatásra számított a Bizottság a monopolhelyzet miatt.

Végül 2012. október 21-én került újabb bejelentésre sor, ezúttal azonban oly módon sikerült megegyeznie az Aegean Airlines és az Olympic Air illetékeseinek, hogy az Aegean-márkanév megmarad, míg az újonnan felvásárolt légifuvarozó leányvállalatként viszi tovább a belföldi járatok üzemeltetését. Az Európai Bizottság vizsgálatának eredményére egészen 2013. október 9-éig kellett várni, amikor is zöld utat kapott a megállapodás.

Négy szűk esztendő után felvirágzás

A 2013-as év meglepően jó számokat hozott az Aegean Airlines konyhájára, hiszen a teljes nyereség 66 millió euró felett volt. A 2009-es év után a tavalyi volt az első pozitív időszak, amely a járatkihasználtság terén is növekedést hozott, hiszen a 2012-es 74% után 2013-ban 79%-ot sikerült elérnie, miközben az utasforgalom is bő 800 ezerrel növekedett. Mindezek mellett számos elismeréssel is büszkélkedhet a légitársaság, ugyanis 2009. és 2013. között sorozatban négyszer nyerte el a Skytrax Legjobb Európai Regionális Légitársaság díját.

Az Aegean Airlines Airbus A320 típusú repülőgépe a Liszt Ferenc repülőtéren. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

Az Aegean Airlines Airbus A320 típusú repülőgépe a Liszt Ferenc repülőtéren. (Fotó: AIRportal.hu)


A légitársaság gépparkja ma 35 repülőgépből áll, amely repülőgépek kizárólag az Airbus A320-család tagjai. A flotta legnagyobb hányadát, szám szerint 27 repülőgépet az Airbus A320-200-as típusa teszi ki.

Az Aegean Airlines Budapest és Athén között is üzemeltet járatokat, méghozzá hetente háromszor, szerdán, pénteken és vasárnap.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!