Gyártásba vették az első két Irkut MSz-21 új generációs utasszállító repülőgépet Oroszországban. Az új fejlesztésű típusból eddig összesen 175 példányra érkezett foglalás. Cél egy olyan korszerű gép felkínálása a piac számára, amely nemcsak a kiöregedett szovjet típusok leváltására, hanem a keskenytörzsű szegmensben a mai és közeljövőbeli nyugati gyártmányokkal való versenyre is alkalmas.

Irkut MSz-21, az orosz kereskedelmi célú repülőgépgyártás legújabb és egyben legnagyobb reménysége, amely egy új generációs rövid-, és középhatótávú utasszállító típus lesz.

Az alapjaiban új fejlesztésű repülőgépre az orosz ipari minisztérium legfrissebb tájékoztatása szerint mintegy 164 milliárd rubelt költenek. Ennek egyik felét állami forrásokból, míg a másikat privát tőkéből finanszírozzák – amiről Andrej Boginszkij, a minisztérium légiközlekedési projektekért felelős igazgatója tett nyilatkozatot.

A program számára, amely már 175 gépre gyűjtött fix rendelést az idei évben 18 milliárdot különítenek el. Ez egyébként 5.6 milliárddal több a tavalyi folyósításhoz képest, akkor hivatalos közlés szerint ugyanis 12.4 milliárd érkezett az állami kasszából. A költségek nagy része 2014-ben a fejlesztés tovább vitelére, a gyártás előkészítésére, valamint az alkatrészek beszerzésére irányul, mint ahogy már kezdetét vette az irkutszki üzem felkészítése is a végszerelés folyamatának beindítására.


Az Irkut MSz-21 bemutató filmje. (Forrás: AircraftInteriorsInt YouTube Csatorna)

Az Irkut MSz-21 komponenseinek több mint felét, 51%-át Oroszországban gyártják, de amint az Aviadvigatel elkészül a típusra szánt PD-14 hajtóművekkel ez a mérték még magasabbra, 75%-ra kúszik – szögezte le Oleg Demcsenko, az Irkut Corporation elnöke. Igaz, a típust elérhetővé kívánják tenni Pratt&Whitney hajtóművekkel is, hogy a nyugati légitársaságok kegyeinek elnyerésére is minél nagyobb esély legyen.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Nem mellesleg az egyik legfontosabb vevő, az Aeroflot is az amerikai származású erőforrásra helyezte voksát, így a leendő 50 gépes flotta erejét a PW 1000G hajtóműcsalád terméke fogja biztosítani. Ugyanaz, amelyet az A320neo, Bombardier CSeries, Mitsubishi Regional Jet és az Embraer E-Jet E2 számára is specifikálnak majd.

Az Irkut MSz-21 pilótafülke mock up-ja, nagyméretű digitális kijelzőkkel. (Fotó: Alex Beltyukov – Wikimedia)


Az első Irkut MSz-21-est, amely lehetséges, hogy a 2015-re tervezett berepülést követően Jak-242 néven folytatja pályafutását a gyáriak 2017-ben készülnek forgalomba bocsátani. A céldátumok teljesíthetősége érdekében az első két prototípus főbb elemeinek gyártása már kezdetét is vette. Arról, hogy ezek mikorra érnek a végszerelés stádiumába egyelőre nincs hír.

A tervek alapján kétféle típusváltozatban (MS-21-200/300) épülő repülőgép 165-211 utas szállítására lesz alkalmas, de a kereslet függvényében egy harmadik, 230 utasüléses változattal is kész előállni a gyártó.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!