Az első A330-300-as átvételével kezdetét vette a SAS – Scandinavian Airlines flottamegújító programja, amelyben az észak-európai légitársaság innentől kezdve összesen tizenkét darab vadonatúj, közvetlen a gyártól érkező nagyteljesítményű, szélestörzsű utasszállítóval fiatalítja a gépparkját.

Felszállás közben Toulouse-ból az SAS első megnövelt teljesítményű A330-300-asa. A gép fedélzete három osztályon összesen 262 utas szállítására alkalmas. (Fotó: Airbus) | © AIRportal.hu

Felszállás közben Toulouse-ból az SAS első megnövelt teljesítményű A330-300-asa. A gép fedélzete három osztályon összesen 262 utas szállítására alkalmas. (Fotó: Airbus)

Felpörgött az Airbus A330 Enhanced programja. Az európai repülőgépgyár sorra közli a híreket a népszerű, több mint 1500 példányban értékesített kéthajtóműves szélestörzsű típusának legújabb változatáról, amely nem mellesleg a még újabb, 2017 végére ígért A330neo alapjául is szolgál.

A 242 tonnás maximális felszállósúlyú változatnak immáron az európai indító légitársasága is megvan azután, hogy a SAS a flottájába vette az első gépet (LN-RKR) abból az összesen négyből, amelyre 8 darab új generációs A350-900XWB mellett még 2013 októberében véglegesítették a megrendelési szerződésüket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A SAS flottatörténetének eddigi mind a 8 A330-asa Rolls-Royce hajtóművel üzemelt, ezért várható volt, hogy a jelenleg aktív szolgálatban álló négy gép mellé az újonnan megrendeltekhez is a Trent 700-as erőforrást választják. Az Airbus múlt heti, az A330-as programot érintő legutóbbi közlése szerint ezzel a hajtómű opcióval szerelt A330-300 242t szeptemberben, az előzőleg kiadott európai EASA után immáron az amerikai FAA típusengedélyének is a birtokában van, így a SAS-flotta legújabb szélestörzsű gépe mindenben megfelel a hatósági elvárásoknak.

Tekintve, hogy az Airbus 2012 novemberében indította hivatalosan útjára az A330-as teljesítménynövelt változatának a programját és a SAS 2013 júniusában szándéknyilatkozat formájában már ki is nyilvánította rá igényét, a légitársaság a legelső vásárlók közé tartozik. Az Airbus által nemrég megnevezett összesen 12 ügyfélből ez eddig a Delta Air Lines, a SAS, az Air China és az Iberia nevei nyilvánosak.

Nagyobb hatótáv, gazdaságosabb üzem, vadonatúj kabinbelső

Az A330-asok új business ülése. (Fotó: SAS) | © AIRportal.hu

Az A330-asok új business ülése. (Fotó: SAS)

Az A330-as ezen változata az aerodinamikai fejlesztéseinek, a hajtómű teljesítmény optimalizálásának, és a center üzemanyagtank (300-as altípuson történt) beiktatásának köszönhetően még nagyobb, akár 11750 kilométeres útvonalak teljesítésére is képessé vált, miközben az üzemanyag fogyasztást 2%-kal sikerült kedvezőbbé tenni. A gyáriak ígérete szerint az A330-300-as utasülésenkénti bontásban így 6%-kal kedvezőbb üzemeltetési költséget tud felmutatni amerikai konkurenséhez, a Boeing 787-9-eshez mérten.

Az új A330-300-asok szállításait évente 2-2 géppel az Airbus 2016-ig bezárólag vállalta, idén tehát várhatóan még egy, jövőre pedig két gép érkezik ebből a típusváltozatból a SAS-flottába, egyúttal négy darab, mára már kevésbé költséghatékony A340-300-as cseréjét is szolgálva. Azokét, amelyeket a légitársaság a 2013 nyarán elindított fedélzetfelújító programjába már nem integrált.

Az első, vadonatúj ülésekkel, korszerűsített szórakoztató rendszerrel és Wi-Fi internettel is ellátott szélestörzsű gép, egy A330-300-as idén februárban készült el. A SAS azóta helyezi folyamatosan szolgálatba a megújult A330/A340-eseit.

A legújabb A330-300-as menetrendszerű úti céljai közül az első Koppenhágából Chicago, amely útvonalon a mai naptól egy hónapon át tartják a gépet. Utána a stockholmi bázisról fog Hong Kongba és Chicagóba repülni.

Hong Kongba a légitársaság szeptember 10-én nyitotta meg közvetlen járatát, a távol-keleti hálózatot Peking, Sanghaj és Tokió után negyedik városként kiegészítve a célponttal.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!