1989. augusztus 7-én kezdődött a horvát nemzeti légitársaság története, amikor is Zagreb Airlines (Zagal) néven került bejegyzésre a Horvát Köztársaság első korlátolt felelősségű társasága. Ezzel indult útjára a 25 éve tartó pályafutása a ma már Croatia Airlines-ként üzemelő légifuvarozónak.

A Zagreb Airlines a kezdetekkor még a UPS számára közlekedett egy kétmotoros Cessna 402-es repülőgéppel. Azonban a márkanév nem sokáig élt, ugyanis az első demokratikus választásokat követően, 1990. július 23-án a vállalat Croatia Airlines névre keresztelte át magát.

A légitársaság Q400-as gépe a 25 éves évfordulós matricával. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A légitársaság Q400-as gépe a 25 éves évfordulós matricával. (Fotó: AIRportal.hu)

Az első belföldi járat Zágráb és Split között üzemelt 1991. május 5-étől egy, az Adria Airways-től bérelt McDonnell Douglas MD-82-es repülőgéppel, amellyel a légitársaság utasszállító üzemeltetése megkezdődött. Az örömünnep azonban nem tartott sokáig, hiszen az ezidőtájt kirobbant horvát függetlenségi háború közbeszólt, így a horvát légtér lezárásának következtében a légifuvarozó is szünetre kényszerült. A repülések újbóli engedélyezése után a vállalat a Lufthansa háza tájáról szerzett be Boeing 737-es repülőgépeket, amellyel az első nemzetközi járat 1992. április 5-én szállt fel Frankfurt repülőtere felé.

Az első kereskedelmi járat felszállásától számítva összesen 469 ezer járat közlekedett a Croatia Airlines égiszén belül, melyekkel 29 millió utast szállítottak az útvonalhálózaton belül. Közülük 20 millió fő nemzetközi útvonalakat választott, míg 9 millió utas pedig Horvátországon belüli repülésekre vette igénybe a nemzeti légifuvarozót.

Az idén másik jubileumot is ünnepel a dalmát légitársaság, hiszen novemberben lesz 10 éve, hogy a Star Alliance légiszövetség tagja lett a vállalat. Az azóta eltelt idő során a Croatia Airlines a Miles&More törzsutas program tagja is lett, amellyel a Star Alliance-taglégitársaságok és további légifuvarozók előnyeit is élvezhetik az utasok.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.


Napjainkban a vállalat 18 országba és 32 európai célállomásra közlekedtet járatokat, míg Zágráb hat további horvát repülőtérrel van közvetlen légi összeköttetésben, így Split, Dubrovnik, Zadar, Pula, Eszék, valamint Bol és Brač szigetek repülőtereivel. A gépparkja tizenkét repülőgépből áll, köztük négy Airbus A319, két Airbus A320 sugárhajtású, illetve hat darab Bombardier Dash-8 Q400 turbólégcsavaros repülőgép található meg.

Öröm az ürömben – avagy a sikertelen privatizációs kísérlet

Újraindulhat a privazitációs eljárás a Croatia Airlines esetében, miután az Európai Unió sürgeti a horvát államot egy, a jövő évre vonatkozó értékesítési stratégia kidolgozására az elkövetkezendő három hónap során. Az EX-YU Aviation információi szerint ősszel újra megkezdődhet az a procedúra, melynek végeztével a remények szerint új tulajdonosra lelhet a jublieumi légifuvarozó. A tavalyi év során már lezajlott egy privazitációs kísérlet, azonban néhány ázsiai érdeklődéstől eltekintve eredménytelenül zárult az ügy. Az akkori hírek szerint a China Southern Airlines és a Garuda Indonesia is kopogtatott a horvát kormánynál a nemzeti légitársaságért, azonban ez a folyamat megakadt az érdeklődésnél.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!