Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal 330 perces ETOPS normát hagyott jóvá a Boeing 777-es típus számára – adta hírül ma a Boeing repülőgépgyár.
Az ETOPS normák a nagy hatótávolságú, kéthajtóműves repülőgépekre vonakozó üzemeltetési alapkövetelményeket tartalmazzák. A hosszú távú járatokat teljesítő, kéthajtóműves repülőgépek számára az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) először 1953-ban vezetett be ilyen normát, amely akkor 60 percben maximálta azt az időtartamot, amely alatt szükség esetén – akár egyetlen működőképes hajtóművel is – egy kitérőrepülőteret el kellett tudnia érni a repülőgépnek.
A most érvénybe lépett engedélyezés értelmében azok a Boeing 777-es üzemeltetők, akik General Electric hajtóművekkel szerelt megnövelt hatótávolságú, B777-300ER, B777-200ER, B777-200LR (longer range), vagy teherszállító változatú B777-200F típusokat üzemeltetnek, rendelkezésükre áll az a 330 perces repülési „szabadság”, ami alatt el kell tudniuk érni egy repülőteret. A Rolls-Royce, valamint a Pratt & Whitney hajtóművekkel szerelt 777-eseken egyelőre nem engedélyezett a 330 perces ETOPS norma alkalmazása, annak kiterjesztése és jóváhagyása ezen hajtóműtípusokkal szerelt Boeing 777-esekre az elkövetkező hónapokban várható.
Az Air New Zealand volt az első, amely igénybe vette a megnövelt ETOPS üzemeltetési rendszert és 240 perces engedélyezett normával teljesítette a Los Angeles és Auckland közötti közvetlen útvonalat.
Ezzel az új ETOPS jogosítással a Boeing 777-esek közvetlenebb útvonalakon haladhatnak, amelynek köszönhetően környezetkímélőbb üzemeltetést is lehet végrehajtani – nyilatkozta David Morgan, az Air New Zealand főpilótája. Morgan kapitány azt is hozzátette, hogy az új eljárásnak köszönhetően kevesebb üzemanyagot égettek el, miután kevesebb szén-dioxid is került kibocsátásra az út során. Mindez az utasoknak is kedvező, hiszen hamarabb célállomásukra érhetnek a közvetlenebb és így rövidebb időtartamú járatoknak köszönhetően.