330 perces ETOPS engedélyt kapott az amerikai légügyi hivataltól a Boeing 747-8 Intercontinental, a Boeing legnagyobb kereskedelmi típusa. Ez az első alkalom a repülés történetében, hogy egy négy-hajtóműves utasszállító ilyen jogosítást szerzett.

Eddig két légitársaság üzemeltet Boeing 747-8I-t. A Lufthansa 2012-ben vette át az elsőt. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

Eddig két légitársaság üzemeltet Boeing 747-8I-t. A Lufthansa 2012-ben vette át az elsőt. (Fotó: Boeing Company)
A másik az Air China, amely 2014 szeptembere óta Intercontinental üzemeltető. (Fotó: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A másik az Air China, amely 2014 szeptembere óta Intercontinental üzemeltető. (Fotó: Boeing Company)

A Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) ETOPS engedélyének birtokában a Boeing 747-8-as utasszállító változata minden eddiginél közvetlenebbül repülheti útvonalait, ráadásul nemcsak a saját, hanem minden más négy-hajtóműves utasszállító viszonylatában is, mivel az új, szigorított szabályozás alapján, amely már ezekre a típusokra is vonatkozik először a 747-8 Intercontinental szerezte meg a hatóság 330 perces jogosítását.

Az ETOPS norma rendszert, amely eredetileg a nagy hatótávú, két-hajtóműves utasszállító repülőgépekre vonatkozó üzemeltetési alapkövetelményeket határozza meg az FAA 2007-ben vizsgálta felül és egészítette ki a három-, illetőleg négy-hajtóműves típusokra vonatkozó elvárásokkal a légiközlekedés biztonsága érdekében.

Ettől kezdve az ETOPS a két-hajtóműves gépek számára 60 perctől, illetőleg a felett, a három-, és négy-hajtóművesek számára 180 perctől, illetőleg a felett szabályozza azt az eltávolodási szabadságot, amelyet a legközelebbi biztonságos landolást lehetővé tevő reptértől mérnek a repült útvonal felállítása során.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Mivel az ETOPS-nak (Extended-range Twin Operations) nevében is foglaltatik a két-hajtóműves üzem annak idején felmerült, hogy a több hajtóművel szerelt gépekre kiterjesztett szabályozást más néven kellene érvényesíteni, de az FAA végül nem fogadta el az erre javasolt LROPS (Long Range Operations) elnevezést és maradt továbbra is az ETOPS, illetőleg az “Extended Operations” formátumnál.

Még csak két Intercontinental üzemeltető van

A Boeing 747-8I, amely a 747-es család legújabb generációs, General Electric GEnx-2B hajtóművel szerelt változata a 330 perces ETOPS-szal még hatékonyabb üzemet tud kínálni üzemeltetőinek, amelyek ezáltal jobban kihasználhatják a típus maximális, 8000 tengeri mérföldes (14815 km) hatótávolságát. Ehhez adalék, hogy a Boeing 2013 végén készült el a 747-8-as PIP teljesítményjavító csomagjával, amely a hajtóművek teljesítmény optimalizálása mellett a repülést koordináló fedélzeti számítógép, az FMC szoftverfrissítését is magába foglalva segít a gazdaságosságban.

A 747-8-as PIP csomagjának előnyét hirdető Boeing grafika. (Forrás: Boeing Company) | © AIRportal.hu

A 747-8-as PIP csomagjának előnyét hirdető Boeing grafika. (Forrás: Boeing Company)

A Boeing 747-8 utasszállító változatát 2012 júniusában a Lufthansánál bocsátották forgalomba. A Boeing február végi összesítője szerint azóta 11 üzemeltetőnek összesen 85 747-8-ast adtak át, amelyből 29 darab az utasszállító, Intercontinental változat. A forgalomban lévő 747-8-asok eddig csaknem 620 ezer órát töltöttek a levegőben több, mint 101 ezer járatot teljesítve üzemeltetőik számára.

Intercontinentalt mindössze ketten, a Lufthansa és az Air China flottái használnak. Az idei évben azonban várhatóan két légitársasággal is gazdagodik az üzemeltetők köre, mivel nemcsak a Korean Air, hanem az orosz Transaero Airlines is átvenni készül első, utasos 747-8-asait.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!