Ma 44 éve, 1968. október 3-án emelkedett először magasba a szovjet repülőgépgyártás egyik legsikeresebb utasszállítója, a magyar polgári repüléstörténetben is meghatározó típus, a Tupoljev Tu-154-es.

A Tupoljev Tervező Iroda CCCP-85000 lajstromjelet viselő 154-es prototípusa 1968. október 3-án Jurij Szuhov berepülő pilóta irányítása alatt teljesítette szűzrepülését.

A szovjet légiközlekedésben az 1960-as évek elején fogalmazódott meg az igény egy új, közepes hatótávú utasszállító típus fejlesztésére. Az elvárások szerint az új típusnak ötvöznie kellett az Antonov An-10-es strapabíró le-, és felszállási képességeit, az első szovjet sugárhajtású utasgép, a Tu-104-es sebességét és a jól bevált Iljusin Il-18-as hatótávolságát.

A tervezési munkát a Tupoljev iroda kezdte meg és a program Tu-154-es néven futott. A Tupoljev története során ekkor fogott először úgy utasszállító repülőgép fejlesztésébe, hogy annak tervei nem egy létező katonai típuson alapultak. A Tu-154-es egy merőben új típus volt. A fejlesztési programot Szergej Nyikolajevics Jeger, főkonstruktőr irányította.


Ritka kép: a CCCP-85000 lajstromú prototípus (Fotó: Tupolev Design Bureau)

A költséghatékonyság oldaláról szemlélve ebben a méretosztályában a típusnak két hajtóműre lett volna szüksége, a biztonságosság szemszögéből – a korabeli nézetek szerint viszont négy hajtóműves kialakítás lett volna megalapozott. A Tupoljev iroda ezen szempontok kompromisszumaként döntött a háromhajtóműves kialakítás mellett.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Tu-154-es nemcsak abban különbözött, hogy az első, kezdetektől fogva utasszállító típusként készülő repülőgép volt, hanem számos olyan avionikai újítást is tartalmazott, amely addig nem volt megtalálható a szovjet típusokon.

A Szovjetunió első három-sugárhajtóműves típusa 1972. november 9-én teljesített először utasjáratot Vnukovóból Mineralnaja Vodyba. Az első nemzetközi járat ugyanebben a hónapban Moszkva Seremetyjevóról a cseh fővárosba, Prágába indult.

A típus magyar vonatkozásai röviden

A magyar nemzeti légitársaság, Dr. Fülöp András parancsnoksága alatt 1973. szeptember 5-én repülte haza az első, HA-LCA lajstromú Tu-154-esét. A repülőgép bár már nem viseli a Malév színeit még ma is Ferihegyen található.

A Ferihegyi Repülőgép Emlékparban van elhelyezve az egyetlen múzeumi céllal kiállított Malév Tu-154B2-es. A HA-LCG lajstromú gép 1972. november 20-án készült el és 1975. december 22-én érkezett Ferihegyre. 1989-ben festették át a Malév új arculatának megfelelően. Utolsó forgalmi útját 1992. július 31-én teljesítette Heraklionba.

A típus pilótafülkéjét a Malév igényeinek megfelelően alakították át a többi üzemeltető, például az Aeroflot által még hosszú-hosszú ideig alkalmazott ötfős üzemről a hatékonyabb háromfős üzemre.

A típustörténetben meghatározó mérföldkő a HA-LCH lajstromú Tu-154-esen végrehajtott ICAO CAT II berepülési program, amelynek révén a Malév gépei jogosulttá váltak az ICAO, azaz a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet CAT II-es kategóriába tartozó időjárási körülmények közötti repülésre.

A Malév-flottában összesen 18 darab, döntően B2-es típusváltozat működött (az elsőként átvett gépek alapmodellek voltak, amelyek később, utólagosan kerültek B2-es kialakításra). A Tu-154-esek 1973-tól egészen 2001-ig voltak szolgálatban. A típus magyarországi történetében két korszerűsített, 1984-ben bevezetett Tu-154M változat is szerepel: az Atlant-Hungary Airlines, valamint a látványos festésű Pannon Airlines használt a 2000-es évek elején egy-egy ilyen változatot.

A pilóták és a repülésrajongók körében is rendkívül népszerű típus gyártásának leállítását 2006-ban jelentette be a Tupoljev iroda, azonban 2009-ben még rendelkezésre álló alkotóelemekből – és fórumbejegyzések tanúsága szerint – szereltek összeTu-154M változatot. A Tupoljev hivatalos honlapja szerint a típusból több, mint 900 példány készült.

Az első magyar Tu-154-es (HA-LCA) még mindig Ferihegyen van (Fotó: Csemniczky Kristóf – Airliners.net)

A ferihegyi repülőtéren ma már ritka vendégnek számít a Tu-154-es, azonban az utóbbi három hónapban, a típus rajongóinak nagy örömére két 154M változat is tiszteletét tette a magyar főváros légikikötőjében. Júliusban az UTair VIP kialakítású RA-85057 lajstromú gépe, míg szeptemberben a Tatarstan Air RA-85799 lajstromú Tupoljevje érkezett Budapestre.

Felhasznált és Ajánlott irodalmak:
Zainkó – Zsaludek (szerk.) (2006): Tupoljev Tu-154 Típusismertető, Magyar Repüléstörténeti Társaság, Budapest
Dr. Fülöp András (2007): Szarvasbikák, gépmadarak, Typotex Kiadó, Budapest

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!