Kellően időzítve, három nappal az idei Dubai Air Show kezdete előtt, csütörtökön tette közzé a Közel-Kelettel kapcsolatos piaci előrejelzéseit a Boeing kereskedelmi célú repülőgépeket gyártó részlege. Az elkövetkező 20 évre szóló méréseik szerint a térségben igen szép, mintegy 550 milliárd dollár értékben találhatnak gazdára a végszerelő sorokról újonnan legördült típusaik.

A Közel-Kelet, de különösen az Öböl-menti régió a Boeing egyik legfontosabb piacának számít. Több olyan légitársaság is koncentrálódik ebbe a térségbe, amelyek hátországuk gazdasági erejénél fogva olyan mértékű fejlődést és expanziós politikát végeznek, amellyel a világ más táján működő nagy társaságok is csak nehezen, vagy egyáltalán nem képesek felvenni a versenyt – elegendő ha csak az Emirates, az Etihad Airways, vagy a Qatar Airways domináns hármasának példáját hozzuk.

Nyilvánvaló, hogy abból a szeletből, amely az innen származó fuvarozók új repülőgépek iránti éhségét illeti minél nagyobb részben szeretnének részesülni a gyártók, így az egyik legnagyobb a Boeing is, amely a következő 20 évre szóló előrejelzése szerint a potenciális közel-keleti vevőkörnek mintegy 2610 darab új repülőgépre lesz szüksége nagyságrendileg 550 milliárd dollár értékben.

Ez annak fényében is jelentős összeg, ha azt vesszük alapul, hogy ennek harmadát, körülbelül 900 gépet azok teszik ki, amelyek a meglévők cseréjét, a flotta frissítését szolgálják, de a fennmaradó, így is szép nagy 66%-os részt teljesen új, bővítési célokra szerzik majd be.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Boeing legújabb két-hajtóműves szélestörzsű típusai. A hosszított törzsű Dreamlinerek programjai már futnak, de az új generációs 777-es hivatalos bejelentését épp a Dubai Air Show-ra várják. (Fotó: Boeing Company)


A Boeing repülőgép-piaci kitekintője szerint az itt működő légitársaságoknak továbbra is leginkább a két-hajtóműves szélestörzsű típusaikra, így a 777-es és a 787-es Dreamliner családra lesz igényük. Nem csoda ez, hiszen a világ legnagyobb triplahetes üzemeltetője, az Emirates is innen kerül ki. Noha nekik egyetlen keskenytörzsű típusuk sincs a flottájukban, vannak olyanok, akik az egy-folyosós gépeket is igénylik. Gondoljunk csak a szintén rohamosan fejlődő FlyDubai-ra, amely Next Generation 737-esekkel repül útvonalhálózatában.

A gyáriak meglátása szerint azonban a szélestörzsű gépek így is több mint a felét fogják kitenni az ide irányuló szállításoknak. A keskenytörzsűek, mint amilyen a 737-es 47%, míg az olyan extra nagy gépek, mint a 747-es 10% részben osztozhatnak a regionális típusok esetében mindössze 1%-ot kitevő piacon.

Végezetül a Boeing az egész világra szóló előrejelzését is ismertette, amely szerint 35 280 repülőgép találhat gazdára mintegy 4.8 trillió dollár értékben. Annak érdekében pedig, hogy ezen keresletnek a lehető leghatékonyabban eleget tudjanak tenni mindegyik típusuk gyártási kapacitásait folyamatosan növelik. Ez alól egyedül a 747-8-as kivétel, amely iránt vészesen szerény a piac érdeklődése.

Kövess minket a közösségi médiában, és iratkozz fel napi hírösszefoglalónkra!
Hasznos, érdekes volt amit olvastál? Már egy újság árával támogathatod az AIRportal.hu működését!