Óriási, 6,6 milliárd dollár értékű megrendelést szerzett a Boeing 737 MAX, a 737-es típuscsalád legújabb generációjának programja a panamai Copa Airlines szerződésével, amely 61 darab 737 MAX-8/MAX-9 gépre érvényes. A megrendelési szerződés jelentőségét növeli, hogy annak ünnepélyes aláírásakor Juan Carlos Varela, panamai és Barack Obama, amerikai elnökök is jelen voltak.
Ötszázadik SkyInterior berendezésű 737-esét ünnepli a Boeing
Véglegesítette 737 MAX-8 koncepcióját a Boeing
Havi több mint félszáz 737-est fog gyártani a Boeing
A Copa Airlines a meglévő Next Generation Boeing 737-es flottájának frissítése, valamint kapacitásainak bővítése érdekében döntött a gépbeszerzés mellett, amely – mint az amerikai repülőgépgyár közleményéből kiderül – a kulisszák mögött már korábban megköttetett, de nyilvánosságra csak most, a két ország államfőjének panamavárosi találkozójának alkalmából hozták, ezzel is nagyobb figyelmet hívva a jelentős rendelésre.
A Boeing külön kiemelte, hogy a 737 MAX típuscsalád leghosszabb törzsű változatát, a 737 MAX-9-est a latin-amerikai térségben a Copa Airlines elsőként fogja szolgálatba állítani, az útvonalhálózat hosszabb távú járatait kiszolgálva.
A légitársaság jelenlegi flottájában összesen 71 darab 737NG teljesít szolgálatot, amelyből 16 darab 737-700-as és 55 darab 737-800-as. Utóbbiakhoz 2013 októberében a Copa Airlines az Aviation Partners Boeing (APB) kimondottan a Next Generation 737-esekhez fejlesztett kettős tollazatú szárnyvégét is megrendelte az üzemanyag takarékosság növelése érdekében.
A Boeing a mai, a Copa Airlines megrendelést bejelentő közleményében nem adta tájékoztatásul, hogy mikor kezdi meg a gépek szállításait, mint ahogy azt sem, hogy az összesen 61 darabos rendelés milyen eloszlásban vonatkozik a MAX-8, ill. MAX-9 változatokra. Az amerikai repülőgépgyár annál inkább kitért viszont a 737 MAX típusok költséghatékonyságának és nagyszerű teljesítményének dicséretére. Olyannyira, hogy még a legfőbb konkurens, az A320neo is nevesítve lett a sajtónak kiadott anyagban.
E szerint a CFM International új LEAP-1B hajtóművével szerelt 737 MAX, amely megannyi hatékonyságnövelő újítása mellett új, Advanced Technology szárnyvéget is kap a mai hasonló teljesítményű keskenytörzsű típusokhoz képest 14%-kal lesz kedvezőbb fogyasztású. Az egy utasülésre vetített üzemeltetési költség mutatójában a 737 MAX-8-as pedig nem kevesebb, mint 8%-kal veri majd az európai A320neo-t, ígérik a gyáriak.
A Copa Airlines igényével a 737 MAX családra (MAX-7, MAX-8, MAX-9) eddig 57 ügyféltől összesen 2715 darab megrendelés érkezett a Boeinghez. Elsőként, várhatóan 2017-ben a 737 MAX-8-as kerül átadásra, és jelen állás szerint az indító légitársasága a Southwest Airlines lesz. Az Airbus, amely a Boeing előtt indította saját keskenytörzsű típuscsaládjára az új hajtómű opciós programját már 71 ügyfél összesen 3694 megrendelésénél tart az A320neo családdal.
A Boeing, hogy el tudja látni ezt a roppant nagy keresletet a jelenlegi havi 42 gépes 737-es kibocsátási rátáját először 2017-ben havi 47-re, majd 2018-ban havi 52-re készül emelni.