A legújabb elképzelés szerint 2020-ban kezdenék a New York-i Kennedy-reptér 13 milliárd USA-dolláros átépítését: két új terminálkomplexum jönne létre, ennek révén 15 millió utassal növekedne a kapacitás. Addig is 2019-ben teljesen felújítják az egyik futópályát, amely a leszálló forgalom felét kezeli.
Nyilvánosságra hozta a New York-i kormányzói hivatal a napokban a legújabb, talán véglegesnek mondható grafikákat a John F. Kennedy Nemzetközi Repülőtér tervezett átépítéséről a flightglobal.com cikke szerint.
Amint megírtuk, a hivatal tavaly év elején már közzétette elképzelését, amely a többi reptér és más infrastrukturális elemek fejlesztésének része volt.
Ehhez hasonló a mostani is, lényege, hogy két fő terminálkomplexummá egyesítenék az utasforgalmi épületeket, a munka 2020-ban indulhat és öt éven át tartana, de 2023-ban már átadnák egy részét.
A déli csarnok a jelenlegi 1-es, 2-es terminálok, valamint a lebontott 3-as helyét foglalná el, hozzákapcsolva a 4-eshez. Ezt az Air France, a Japan Airlines, a Korean Air és a Lufthansa tulajdonában álló Terminal One Group finanszírozná, és a müncheni reptér üzemeltetője működtetné.
Az északi párja a JetBlue finanszírozásában készülne el, az 5-ös termináljuk bővítéseként, a szintén lebontott 6-os terminál és a meglévő 7-es helyére.
Az új déli csarnok 370 ezer négyzetméteres lenne, az északi pedig 110 ezer, a várakozások szerint így 15 millió utassal többet lenne képes kiszolgálni a reptér.
Előbbi huszonhárom, utóbbi tizenkét beszállókapuval bővítené a kapacitást a tavaly már 61 millió utast kezelő JFK-n. Mindezek mellett viszont megmaradna az alig több mint tíz éves 8-as terminál, amely az American Airlines használatában van, ennek bővítésére pedig van még hely.
A tervekhez még az infrastruktúráért felelső szervezetnek, a Port Authority of New York and New Jersey-nek is hozzá kell járulnia, és zajlanak a tárgyalások a légitársaságokkal, terminálüzemeltetőkkel is. A Port Authority a fejlesztésre betervezett 13 milliárd dolláros büdzséből 1 milliárdot vállalhatna, a reptér megközelítésének javítására.
Mint a korábbi cikkünkben felidéztük, mára már csak a hatvanas évekbeli volt TWA-terminál maradt meg a reptér ikonikus, műemléki jelentőségű épületei közül.
Az elmúlt néhány év fejlesztéseinek áldozatául esett a néhai Pan Am „repülő csészealjnak” becézett, Worldport elnevezésű épülete (későbbi 3-as terminál), valamint a Sundrome néven ismert 6-os terminál, hiába emelt értük szót több szakmai szervezet.
A Port Authority szintén a napokban jelentette be, hogy a reptéren 2019 áprilisától év végéig lezárják a 13L/31R jelű, a terület északi részén lévő futópályát, mert betonburkolatúra alakítják és gyorslegurulót is építenek hozzá, hogy növeljék a kapacitásokat.
Ez fogadja a leszálló gépek mintegy felét, a hivatal közlése szerint ezért szükséges a rekonstrukciója, az aszfalt 10-12 éves élettartama helyett pedig a beton várhatóan 40 évig szolgálja majd a forgalmat.