Valós idejű gépkövető rendszert telepít minden repülőgépére a Qatar Airways, a rendszer minden a fedélzeten zajló eseménytől függetlenül percenként közvetíti a gépek pozícióját.
Az Aireon és a FlightAware ADS-B alapú online repülőgép követéssel foglalkozó cég közös fejlesztését, a GlobalBeacon-t az öböl-menti óriás a világon elsőként vezeti be.
A rendszert értékesítő Aireonnal már korábban aláírták a partnerségi megállapodást, ekkor már lehetett sejteni, hogy annak termékét is megvásárolja a légitársaság.
A GlobalBeacon-t a Malaysian Airlines MH 370-es járatának 2014-es eltűnése nyomán megszigorított ICAO-ajánlásokra reagálva kezdték el fejleszteni, hogy több repülőgép ne tűnhessen el nyomtalanul, akkor sem ha valakinek a fedélzeten ez a szándéka.
A rendszer lényege, hogy a repülőgép pozíciójával kapcsolatos adatokat – magasság, földrajzi koordináták – a többi rendszertől függetlenül meghatározott időintervallumonként műholdas kapcsolaton keresztül a légitársaság központjába továbbítják, ahol ellenőrizni tudják azokat.
Akbar al Baker, a Qatar Airways vezérigazgatója a bevezetés kapcsán elmondta, a rendszer képességei jóval meghaladják az ICAO által javasolt paramétereket.
A nemzetközi szervezet ajánlása szerint egy ilyen berendezésnek normál helyzetben 15 percenként, valamilyen vészhelyzet vagy rendellenesség esetén percenként kell a gép pontos helyét sugároznia.
A GlobalBeacon ezzel szemben minden esteben 60 másodpercként ad majd le jeleket.
A várakozások szerint ennek köszönhetően nem ismétlődhet meg ami az MH 370-es járatot teljesítő Boeing 777-essel történt eset, mivel a radarok számára jelet sugárzó fedélzeti válaszjeladó (transzponder) meghibásodása vagy szándékos lekapcsolása esetén is ismert lesz a repülőgép pozíciója.
A rendszert a dohai cég által jelenleg üzemeltetett 224 gép mindegyikére felszerelik.