A világon elsőként Szingapúr kivonta a hadrendből négy Boeing KC-135R légi utántöltő repülőgépét, amelyeket vadonatúj Airbus A330 MRRT típusúakkal vált fel. A régi négyhajtóműveseket azonban az Egyesült Államokkal kötött megállapodás miatt egyelőre nem tudják értékesíteni.

A Szingapúri Köztársasági Légierő egyik KC-135R gépe (Forrás: Wikimedia Commons)

Húsz év szolgálat után végleg kivonta a hadrendből Boeing KC-135R légi utántöltő és többfunkciós szállítógépeit Szingapúr légiereje, miután nemrég megkapta harmadik Airbus A330 MRRT gépét az európai gyártótól, és így időszerűvé vált az öregedő négyhajtóművesek kivonása.

Az eredetileg az amerikai légierő (USAF) kötelékében repülő négy gépet 1959 és 1963 között gyártották KC-135A jelzéssel, a típuscsalád alapváltozataként, szárnyuk alatt négy Pratt&Whitney J57-es gázturbinával.

A korosodó példányokat több évtizedes üzemeltetés után egy arizonai géptemetőben tárolták, innen vásárolta meg őket Szingapúr légiereje 1996-ban.

Jelentős modernizálást, a pilótafülke teljes felújítását és a hajtóművek modernebb, CFM 56-os erőforrásokra való cseréjét követően 1999-ben álltak szolgálatba a McDonell-Douglas F-15E vadászgépflotta támogatására.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Két évtized után üzemeltetésük az emelkedő karbantartási költségek miatt már nem rentábilis, így időszerűvé vált a csere.

A szingapúri vezetés azonban az amerikai vadászgépek további üzemeltetése ellenére sem a Boeing 767-esen alapuló KC-46-os, hanem az európai gyártó típusa mellett tette le a voksát 2014-ben.

A hatgépes megrendelésből az első példányt 2018 augusztusában vehette át. Ezt követően folyamatosan, a fokozatosság elvét követve csökkentették a KC-135-ösök szerepét a feladatok végrehajtásában.

Az elsőként átadott szingapúri A330 MRTT (Forrás: Airbus)

Az A330 MRTT-vel azonban nem alakult minden a tervek szerint, mivel a két típusú – hajlékony és merev csöves – üzemanyag-átadási rendszert nem az amerikai F-15-ösök felvételi csonkjához tervezték, emiatt esetenként az MRTT eszköze túl közel kerülhetett a vadászgépek pilótafülkéjének üvegéhez.

A problémákon a gyártóval szoros együttműködésben sikerült felülkerekednie a városállam légierejének, így leállíthatóvá vált az öreg négyhajtóműves előd, amelyet az aktív szolgálatból már júniusban nyugdíjaztak, az üzemeltető 112. század a hónap vége óta csak az A330-asokat repüli.

A váltás nehézségei viszont ezzel nem értek véget, ugyanis a KC-135R-eket az ázsiai városállam úgynevezett végfelhasználói megállapodással vásárolta.

Ennek értelmében a mindenkori amerikai kormányzat jóváhagyása nélkül nem értékesíthetők harmadik országba, és egyéb módon sem hatástalaníthatók. Így hiába van irántuk már legalább egy érdeklődő a Defense News értesülése szerint, az üzletet még engedélyeztetni kell.