Az ATR igazgatótanácsa jóváhagyta a népszerű turbó-légcsavaros regionális típusának rövid futópályás üzemeléshez módosított változata, az ATR 42-600S fejlesztési programjának elindítását.
Az ATR 42-600S, azaz STOL (Short Take Off and Landing) változat akár 800-1000 méteres futópályával rendelkező repülőtereken is képes lesz fel- és leszállni.
A típusváltozat fejlesztését a nyáron megrendezett párizsi légiszalonon jelentette be a francia-olasz gyártó, amely 20 példányra feltételes megrendelést is felvett, az első vevők az Air Tahiti és az Elix Aviation Capital lízingcég lett.
Az ATR 42-600S változat a tervek szerint 2022. második félévében kaphatja majd meg a kereskedelmi forgalomba állításához szükséges tanúsítványt.
Az ATR 42-600S a típuscsalád negyedik tagja lesz a 42-600 alapváltozat, a hosszabb törzsű 72-600 és a még fejlesztés alatt álló cargo változat, a 72-600F mellett.
A gyártó közlése szerint az ATR 42-600S különleges képességeinek köszönhetően a légitársaságok világszerte akár 500 olyan repülőtérre is indíthatnak majd járatot, ahova eddig az 50 üléses kategóriába tartozó repülőgépekkel nem volt lehetséges. Az új változattal az ATR célpiaca 25 százalékkal bővül a gyártó várakozásai szerint.
A rövidebb futópályás reptereken történő üzemelés érdekében a gyártó fejleszti a típus kormány és fékrendszereit annak érdekében, hogy a repülőgép alacsony repülési sebességnél is jól manőverezhető maradjon, valamint a földet érést követően a fékrendszer azonnal és a lehető legnagyobb hatásfokkal kezdje meg a lassítást.
A hajtóművek működésében pedig a pilóták választhatják ki, hogy a rövid pályás üzemelésnél a nagyobb teljesítményt leadni képes profillal, vagy normál körülmények közt az ATR 42-600 alapváltozatánál megszokott teljesítménnyel, takarékosabb módban kívánják-e használni.