Ahogy az utasforgalomban, úgy az áruszállításban is kedvezőbb évet vár jövőre a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA), amely visszafogott, 2 százalékos növekedést vár, de a jövedelmezőség még az ideinél is rosszabb lehet, csődök elé is néz így az ágazat 2020-ban.
Andrew Matters, az IATA gazdasági elemzője a szervezet Genfben tartott rendezvényén azt mondta, az idei évben 4 százalék körüli visszaesést várnak az árutonna-kilométerben számolt teljesítményben, ekkora csökkenésre a 2008-as gazdasági válság óta nem volt példa.
Az okok továbbra is változatlanok, a kereskedelmi háborúk, a geopolitikai bizonytalanságok és a globális gazdaság viszonylagos gyengélkedése okozza a visszaesést.
Az előrejelzések azonban azt mutatják, hogy jövőre kicsit élénkül majd a gazdasági tevékenység és visszafogott, 2 százalék körüli bővülésre lehet számítani a szektorban.
Felhívta azonban a figyelmet arra, hogy a haszonkulcs az idei 5 százalékos visszaesése után jövőre további 3 százalékkal csökkenhet, és ez tovább rontja majd a fuvarozó cégek helyzetét.
Andrew Matters az AIRportal.hu kérdésére válaszolva elmondta, a legtöbb cég minimális haszonnal, vagy épp a jövedelmezőség határán dolgozik, egy részük veszteséges és nagyon kevesen keresnek jól a légi árufuvarozással.
„Annak ellenére, hogy jövőre némi javulásra számítunk, várhatóan lesznek olyan cégek, akik nem élik túl ezt a nehéz időszakot” – fogalmazott.
Az sem segíti a társaságok túlélését, hogy a bevételek harmadik éve csökkennek, és 2020-ban az idénre várhatónál további 1,1 százalékkal lejjebb kerülnek, a kummulált bevétel 101,2 milliárd dollár lehet.