Ideiglenes üzemelési engedélyt kaphatnak a csődbe ment brit légitársaságok, ha a képviselők elfogadják az erről szóló javaslatot. Ennek birtokában a cégek hazaszállíthatják a kint rekedt utasokat.
A ch-aviation a Travel Daily cikkét idézve azt írta, az új kormány által benyújtott tervezet fő eleme egy új mechanizmus, amely a csődbe ment légitársaságoknak nyújthat segítséget, és ezzel hatalmas terhet venne le a brit hatóságok válláról. Jelenleg ugyanis a kint ragadt utasok hazaszállítása a Polgári Repülési Hatóság (CAA) hatásköre.
A javaslat a csődbe ment légitársaságoknak olyan ideiglenes üzemelési engedélyt adna ki, amelynek birtokában hazaszállíthatják külföldön rekedt utasokat. Arról azonban nincsenek információk, hogy ezt az engedély birtokában kötelezővé is tennék-e.
Mark Tanzer, a brit utazási irodák szövetségének vezetője támogatta az elképzelést. Mint mondta, bár a CAA jól végzi a dolgát, de azzal, hogy ők mindenképpen hazaszállítják az utasokat, a felelőtlen utazást és cégválasztást támogatják.
A kormány tervei között szerepel emellett az is, hogy olyan testületet hoznak létre, amely a légitársasági csőd által érintett utasoknak nyújt támogatást, és biztosítja őket arról, hogy nem maradnak külföldön.
Jelenleg 12, menetrend szerinti járatot teljesítő légitársaság van bejegyezve az Egyesült Királyságban, rajtuk kívül több charter, illetve kisgépes vagy VIP-szolgáltató működik az országban. Közülük többen nehéz anyagi körülmények között működnek.
A CAA tavaly a Thomas Cook utazásszervező bedőlése után az ország egyik legnagyobb hazaszállítási akcióját hajtotta végre. A „Matterhorn-művelet” részeként mintegy 150 ezer külföldön rekedt utast szállítottak haza, összesen 700 járaton, a költségek pedig meghaladták a 100 millió fontot, ezt a CAA a brit adófizetők pénzéből finanszírozta.