Bérmegállapodást sürget a Qantas a pilótáival a Project Sunrise útvonalakra vonatkozóan, ennek hiányában még mindig függőben van a járatok elindításáról szóló döntés és az ultrahosszú járatokra kiválasztott Airbus A350-1000-esekre szóló megrendelés. A szakszervezetek márciusi határidővel ultimátumot kaptak.

A Reuters egy belső levelezésre hivatkozva azt írja, a hónapok óta húzódó tárgyalásokból elege lett az ausztrál légitársaság vezetésének, így stratégiát váltott. A kérdés egyre égetőbb, mert ha megállapodás nélkül véglegesítik az ultrahosszú járatokra szánt A350-1000-esekre szóló megrendelést, amely márciusig esedékes, a Qantas még rosszabb alkupozícióba kerül a munkavállalókkal szemben.

A légitársaság ultimátumot adott a szakszervezetnek: ha márciusig nem állapodnak meg, akkor más szerződési feltételekkel egy külön pilótacsoport repülheti majd a tervezett ultrahosszú járatokat.

A Project Sunrise program három, Boeing 787-9 Dreamlinerrel teljesített kísérleti járata után a Qantas a konkurens Airbus A350-es módosított változata mellett tette le a voksát, ezekkel teljesítik majd a például Sydneyből New Yorkba és Londonba közbenső leszállás nélkül közlekedő, minden eddiginél hosszabb, több mint 19 órás repült idejű járatokat.

Emiatt nem a flotta jelenlegi zászlóshajójának számító, a Perth-London járattal már most maratoni távokat teljesítő 787-eseken repülő pilóták kerülnek az új rekorder járatokra, hanem az Airbus A330-asok személyzetéből válogatott hajózók. Ha azonban a tervezett határidőn belül – 2023 első felében – forgalomba akarják állítani az új A350-eseket, akkor a gyártóval is mihamarabb véglegesíteni kell a terv szerint 12 példányra szóló szerződést.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A Tino La Spina igazgatónak tulajdonított belső e-mail szerint ennek sokadik alkalommal kitolt határideje március vége, ezen túl az Airbus nem enged több halasztást, és másnak adja el a kérdéses gyártási slotokat.

Forrás: Qantas

La Spina szerint mindent megtesznek ennek elkerülésére, és vészmegoldásokat sem szeretnének alkalmazni, de ha kell, a szakszervezeteket megkerülve, minden pilóta közvetlenül szavazhat a bérekről függetlenül attól, tagja-e valamelyik érdekképviseletnek.

A jelenlegi ajánlat szerint minden hajózó bére három százalékkal emelkedik éves szinten, és a rekord hosszú járatokat teljesítő A350-es pilótáknak öt százalékkal fizetnének többet, mint a Boeing 787-esen szolgálatot teljesítőknek. A parázs viták középpontjában inkább a kiképzés alatt álló, vagy azt éppen elvégző pilóták, a elsőtisztek fizetése áll.

Mark Sedgwick, az ausztrál pilotaszervezet, az AIPA elnöke szerint az érdekképviseletek már bebizonyították, hogy nyitottak az ésszerű alkukra. Ám úgy vélik, a Qantas még a mostanihoz hasonló, kritikus helyzetekben is inkább ultimátumokkal, mint a konszenzus igényével ül tárgyalóasztalhoz, ami nem vezet semmi jóra.