December 17-én sikeresen teljesítette a Project Sunrise harmadik, egyben utolsó repülését a Qantas VH-ZNK lajstromjelű Boeing 787-9 Dreamlinere. A cég időközben új potenciális célállomást vett fel a programba, néhány éven belül Frankfurtba is közlekedtetne közvetlen járatokat Ausztrália keleti partjáról.

Bár a légitársaság nemrég bejelentette, az Airbus A350-1000-est preferálja jövőbeli ultrahosszú, akár 19 órát meghaladó repülési idejű járatai elindításához, a Project Sunrise harmadik tesztjáratát is az eredeti terveknek megfelelően egy Boeing 787-es repülte.

Az utolsó, programban résztvevő gépet előző két társához hasonlóan az everetti átvétel után a megszokottól eltérő útvonalon repülte Sydney-be a légitársaság. Az előző gépet Londonon keresztül, körülbelül 19 órás repüléssel juttatták haza, a harmadik gép New York JFK-ről indult útjára december 17-én, hasonló, közel 20 órás tervezett repülési idővel.

A három repüléses kísérletsorozat nevét a későbbi menetrend szerinti járatokon is megfigyelhető „attrakciójáról” kapta:
a fedélzeten lévők egyedülálló módon egy út alatt kétszer is láthattak napfelkeltét – egyszer a gép jobb, egyszer pedig bal oldalán.

A VH-ZNK lajstromjelű Boeing 787-9 Dreamliner fedélzetén a Qantas alkalmazottai utaztak kis létszámban, többjüket orvosi eszközökkel látták el a repülés idejére, hogy figyeljék az extrém hosszú repülőút szervezetre gyakorolt hatásait. A QF 7879 járatszámmal repülő gép végül a tervezett 19 óra 30 perc alatt, eseménytelen repülés után magyar idő szerint december 18-ra virradó éjjel rendben megérkezett Sydney-be.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Az Executive Traveller Alan Joyce vezérigazgató nyilatkozatára hivatkozva írta, a Qantas időközben kibővítette a Project Sunrise kereteit:
a kiszemelt célállomások listájára London és Párizs mellé Frankfurt is felkerült.

A német nagyvárosba a másik két európai metropoliszhoz hasonlóan Sydneyből és Melbourne-ből, Ausztrália keleti partjáról tervezik a közvetlen járatok megindítását.

Illusztráció, a Qantas egyik Dreamlinere (Forrás: Qantas)

A francia főváros és Frankfurt ugyanakkor már most is szerepel a Qantas tervei között mint kiszolgálatlan, de önmagában nagy potenciált hordozó útvonal. Perthből – ahonnan Londonba jelenleg is 787-9 Dreamlinerrel kiszolgált non-stop járatot üzemeltet a cég – mindkét város kényelmesen elérhető lenne technikailag, de a nyugat-ausztrál reptérrel folytatott folyamatos viták miatt egyelőre jegelték ezen elképzeléseket.

A német nagyvárosba visszatér a Qantas, korábban Sydneyből szingapúri megállóval közlekedtek ide a cég Boeing 747-esei, de 2013-ban, miután az útvonal egyre nagyobb veszteségeket termelt, bezárta azt a légitársaság.

Ha a visszatérés a Project Sunrise részeként valósul meg, akkor már biztosra vehető, hogy a cég módosított, megnövelt felszállótömegű Airbus A350-1000-esei tűnnek fel a város repterén. A gyártó ezeket a gépeket külön a cég igényeinek megfelelően alakítja ki, a raktérben kiegészítő üzemanyagtartályt is elhelyeznek. A járatindításokról szóló döntés 2020. márciusában várható.