A Project Sunrise programja részeként ultrahosszú járatokat tesztel a Qantas a következő hónapokban. Az ausztrál légitársaság a Boeing-gyárból ősszel érkező 787-9 Dreamlinerek hazarepülésének útvonalát módosítja majd, így tesztelve a tervezett, közel 19 órás járatait.

Lisa Norman kapitány és Alan Joyce vezérigazgató (Forrás: Qantas)

A három ultrahosszú próbajáraton – a személyzetet is beleértve – 40 emberrel a fedélzeten vizsgálják a 19 órás repülés hatásait az utasok és a személyzet szervezetére, egészségére és közérzetére.

A tesztekhez az októberben, novemberben és decemberben átvenni tervezett Boeing 787-9 Dreamlinerek gyárból történő hazarepülésének útvonalát módosítja majd a légitársaság.

Két járat New York–Sydney, egy járat London–Sydney útvonalon repül majd.

A Qantas közleménye hangsúlyozza, hogy a járatok károsanyag kibocsátása nem lesz nagyobb, mintha direktben repülnék bázisukra a gépeket.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A próbajáratok személyzettel együtt csak 40-40 emberrel a fedélzetükön indulnak majd, egyebek mellett azért, mert a Boeing 787-9 Dreamlinerek hatótávja tipikus terheléssel nem elegendő a közel 18 000 kilométeres utak lerepüléséhez.

A fedélzeten végzett megfigyeléseket és vizsgálatokat két ausztrál egyetemmel együttműködésben végzi el a légitársaság.

Az utasok többségében a Qantas dolgozói lesznek, akik az út teljes időtartama alatt a testük működését figyelő műszereket, érzékelőket fognak viselni.

A tudósok és egészségügyi szakemberek a repülés különböző szakaszaiban figyelik és elemzik a fedélzeten utazók alvási mintáit, étel- és italfogyasztását, valamint a világítás, a fedélzeten végzett mozgás és a szórakoztató rendszer használatának a szervezetre gyakorolt hatásait.

Forrás: Qantas

A kutatók EEG készülékekkel figyelik a pilóták agyműködését, valamint ellenőrzik a személyzet szervezetének melatoninszintjét a repülés előtt és után is (ez a hormon segít kontrollálni az alvási és ébrenléti ciklusokat).

A Qantas célja, hogy az eredmények ismeretében határozza meg például az ultrahosszú járatokon szolgáló személyzetek munka- és pihenési ciklusait.

Mint ismert, a Qantas a Project Sunrise elnevezésű programjában Ausztrália keleti parti városaiból (Brisbane, Sydney és Melbourne) Londonba és New Yorkba akar közvetlen, közbenső leszállás nélküli járatokat indítani. Az ultrahosszú járatokkal kapcsolatban korábban már egyéb felméréseket is végzett a Qantas, amelyek eredményei szerint az utasok részéről leginkább egészségügyi és wellness-igények merültek fel.

Az Airbus egy korábban nyilvánosságra hozott koncepció szerint akár a repülőgépek fedélzetének padlószintje alatti raktérben elhelyezhető hálókabin-modulokat, sőt wellness-fitnesz részleget is kialakítana.

A Qantas az ultrahosszú járatokat az Airbus A350-es és a 777X speciálisan módosított változataival képzeli el, amelyre mindkét gyártó koncepciókat készített a légitársaság felhívására. A Project Sunrise folytatásáról, a végül nyertessé nyilvánított géptípus esetleges beszerzéséről 2019. december végén dönt a légitársaság.

Amint korábban megírtuk, az Airbus már dolgozik az A350-1000 ULR, azaz ultra nagy hatótávú változatának előkészítésén. A Boeing viszont a 777X projekt késése és a 777-8X változat fejlesztésének felfüggesztése miatt lehet, hogy lecsúszik a Qantas tenderéről.

Egyes információk és spekulációk szerint a Boeing ezért a hosszabb törzsű 777-9X-ből készítene egy kisebb befogadóképességű, de nagyobb hatótávú változatot, vagy akár a 787-10 Dreamliner megnövelt felszállótömegű és módosított “ER” (LR?) változatát dolgozná ki az ausztrál társaságnak.