Előkészítés alatt van az Airbus legújabb, ultrahosszú távú járatokat teljesíteni képes típusa, az A350-1000ULR, amellyel a Boeing 777X orra alá akar borsot törni az európai gyártó.

Az Aviation Analyst információi szerint a vállalat már megkezdte az egyeztetéseket azokkal a légitársaságokkal, akik akár új megrendelés, akár az A350-esre korábban leadott rendelés átkonvertálásának formájában érdeklődést mutattak a típus iránt.

A változat hivatalos bejelentése a potenciális vevőkkel zajló tárgyalások lezárultával várható.

A már létező A350-900ULR-hez képest az -1000-esnek nagyobb felszállósúlya, hatótávja lesz, és ami a légitársaságok számára kiemelten fontos: így több utast is tudnak szállítani. A -900ULR mintegy 18 ezer kilométeres hatótávval rendelkezik, de csak 170-250 utas szállítására alkalmas így. Az Airbus az új -1000-es verzióval némiképp a Boeing 777X-nek is szeretne ellenfelet állítani, ráadásul nem sokkal annak bemutatása után, hogy az amerikai cég ne tudja leuralni a piacot.

Az Airbus A350-1000 meredek felszállással indította bemutatóját (Fotó: ifj. Kotulyák Tamás – AIRportal.hu)

Azt a piacot, amely elsősorban Alan Joyce, a Qantas vezetőjének felhívására bővült ki: ő volt az, aki a Project Sunrise bejelentésével újabb ultrahosszú interkontinentális járatokat szeretne indítani. Az ausztrál légitársaság jelenleg Perth és London között teljesít járatot, a Boeing 787-9-esei mintegy 17 óra alatt teszik meg az utat, de Alan Joyce Ausztrália keleti részéből, Sydney-ből is szeretne közvetlen járatokat Európába és az USA keleti partjára.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

Ehhez viszont ma még nem létező gépekre lenne szüksége, Joyce ugyanis olyan repülőgépet akar vásárolni, amely úgy képes ultrahosszú utakat megtenni, hogy ülőhely-kapacitása nem jelentősen kisebb.

Az Airbus és a Boeing is felvette az elé dobott kesztyűt, az amerikaiak a 777X-szel, az Airbus az A350-es egyik változatával pályázik. A Qantas még ebben az évben eredményt hirdet, bár annyit korábban elárult, hogy az A350-900ULR az alacsony utaskapacitás miatt nem rúghat labdába, az európai gyártónak valami mást kell ajánlania.

Az A350-1000ULR az Airbus várakozásai szerint nem csak az ultrahosszú utakon lehet majd hatékony, hanem a most A380-asokkal kiszolgált, nagy utasforgalmú útvonalakon is meglehet a gazdasági realitása.

Akbar Al-Baker, a Qatar Airways vezetője korábban a lapnak azt mondta, úgy tudja, az Airbus 2020-ban megnöveli az 1000-es maximális felszállótömegét, így ugyanazokat az útvonalakat lesz képes lerepülni, mint a Boeing 777X, de annál némileg kevesebb utast vehet majd a fedélzetére.

Forrás: Airbus

Mindeközben az -1000-es verzió eddigi használói (British Airways, Cathay Pacific, Qatar Airways, Virgin Atlantic) rendkívül magas arányú rendelkezésre állásról számoltak be és pozitívumként említették, hogy a típusnak nincs gyerekbetegsége, amely egyébként minden új típusra jellemző.