A Boeing és az Airbus is elkészítette és beadta tervezetét azokra a gépekre, amelyekkel Sydney-ből ultrahosszú járatokat teljesítene a Qantas.

A Project Sunrise néven ismerté vált program részleteiről Alan Joyce, a Qantas vezérigazgatója beszélt az Airline Ratings szaklapnak. Elmondása szerint az Airbus és a Boeing is komolyan vette a felhívásukat és elkészítettek egy tervet arra, hogyan legyenek képesek a gépeik a Sydney-London-Sydney útvonal lerepülésére megállás nélkül több, mint 300 utassal.

A mostani ultrahosszú, Perth-London-Perth útvonalat Boeing 787-9-esekkel repülik. Forrás: Qantas

A műszaki specifikáció ismertetése nélkül Alan Joyce azt mondta, a Boeing a 777-8X egy módosított változatát ajánlotta, az Airbus pedig az A350-900ULR átalakításával tudna a Qantas számára megfelelő gépet gyártani. Utóbbi típus már csak azért is érdekes, mert ezeket a gépeket a Singapore Airlines csak prémium utaskabinnal és 162 székkel repüli, kérdés, hogyan tornásszák ezt fel 300 fölé.

A Qantas vezetője mindenesetre nem aggódik, azt mondta, mindkét megoldást más megközelítésből dolgozták ki, de mindegyiken lesz annyi szék, hogy a járat gazdaságosan – értsd nyereséget termelve – tudják majd üzemeltetni.

Alan Joycéknak most inkább a választás miatt fájhat a feje, mert mindkét típusnak megvannak az előnyei és hátrányai is, ráadásul kicsi átfedéssel. A vezérigazgató szerint az A350-esek a kisebb súly miatt könnyebben adaptálhatóak és más útvonalakon, például Hongkongba és Los Angelesbe is be tudnák vetni, ugyanakkor a 8X triplahetesek jobban be tudják tölteni az A380-as kivonása után keletkező űrt.

Alan Joyce, a Qantas vezérigazgatója az IATA sydney-i közgyűlésén. Fotó: IATA

A Qantas a londoni járatokon kívül ezeket a gépeket a Melbourne-ből és Sydney-ből New Yorkba és Chicagóba irányuló útvonalakon is használná. Az első gép a Qantas számításai szerint 2022-ben érkezik meg a flottába.

Alan Joyce légitársasága azon bátorodott fel ennyire, hogy a jelenleg is a világ egyik leghosszabb, Perth-London-Perth járatával degeszre keresi magát. A járatok átlagos kihasználtsága a fapadosoknak is a becsületére válik: 92 százalékra töltik a gépeket, a jól fizető prémium osztályokon ennél is nagyobb, 95 százalékos a load factor.