Megkezdte a Israel Aerospace Industries (IAI) az első Boeing 777-300ER utasszállítóból áruszállítóvá alakítását, a konstrukció hosszabb távon a legjobb alternatíva lehet az előző generációs, egyre drágábban üzemeltethető típusok leváltására.
Egyedi konstrukcióval szerezhet hamarosan rengeteg ügyfelet a légiáru-szállítási piacon az IAI és a GE Capital Aviation Services (GECAS) lízingcég, a előbbi vállalat a világ legnagyobb kéthajtóműves cargogépét dobja piacra, amely elsőként az amerikai lízingcégen keresztül érhető el a légitársaságoknak.
A két vállalat eredetileg utasszállítónak készült Boeing 777-300ER gépeket alakít át áruszállítóvá, hasonlóan több más típushoz.
Az első, proto-példány átalakítása még közel két évet vesz igénybe, a GECAS által megvásárolt OE-IHW, korábban az Emiratesnél repült 777-es csak 2022-ben emelkedhet ismét a levegőbe Tel Avivból, ahol az átalakítást végzik.
A világ legnagyobb kapacitású kéthajtóműveseinek konverziója ezután hosszú ideig jó üzlet lesz az IAI számára, több szempontból is hiánypótlók lesznek a Boeing 777-300ERSF típusjelű teherszállítók.
Ezt jelzi, hogy mostanáig tizenöt kötelező érvényű, és ugyanennyi opciós megrendelést gyűjtöttek be. Ezzel a változattal kiválthatók lesznek a Boeing 747-400F és McDonnell Douglas MD-11F gépek.
A Boeing 777-300ERSF a 747-400-ashoz képest 21 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyaszt majd, és 25%-kal több árut tud majd szállítani, mint a Boeing által kínált 777F típus, amely a rövidebb, -200-as változat törzsén alapszik.
A még ma is kedvező fogyasztású 777-300-asokat utasforgalomban hamarosan az új 777X-ek (és A350-esek) válthatják fel, ezek megjelenésével az elődtípus az új generációs teherszállítók alapjává válik az izraeli vállalat tervei szerint.
Az átalakítás során az izraeli cég szakemberei lefedik az ablakok helyét, deaktiválják a meglévő utasajtók/vészkijáratok nagy részét, és helyettük egy nagyméretű tehertér-ajtót szerelnek a törzsre, itt lehet majd ki- és berakodni a palettákat az egykori utastérbe.
Ezzel együtt a belsőt, és a törzs szerkezetét sem hagyják érintetlenül a mérnökök: megerősítik a teherviselő elemeket, a padlózatot, hogy elbírja a nehéz rakományokat, és a vevő igényei szerint többféle rakománykezelő-rendszer is beépíthető lesz.
A típus fontos jellemzője, hogy a fő fedélzeten a hőmérséklet szabályozható lesz, így a Boeing 777-300ERSF alkalmas lesz a hőérzékeny és romlandó áruk, gyógyszerek, vagy élőállatok szállítására is.
Az IAI közlése szerint a konvertált 777-300ERSF gépek fő előnye, hogy nagy mértékben egyeznek a 777-200F példányokkal, kiszolgálási, üzemeltetési, és karbantartási téren egyaránt, így az üzemeltetők szélesíthetik portfóliójukat, növelhetik a kapacitásaikat a költségek minimális emelkedése mellett.
A kiegészítő típus tanúsítvány (STC) megszerzését követően egy példány átalakítása 4-5 hónapos folyamat lesz majd az IAI tervei szerint.