Egyre több olyan kisebb hibát követnek el a még szolgálatban lévő pilóták, amelyeket azzal okolnak, hogy a kevés repült óra miatt kiestek a gyakorlatból, ez ügyben már az American Airlines is lépéseket tett.
A pilótahibák jelentésére létrehozott a NASA egy felületet, ahol anonim módon lehet közölni az ilyen eseteket, valamint a műszaki hibákat, és így elkerülhető a fegyelmi eljárás. A Los Angeles Times az ide felkerült beszámolókból szemezgetett.
Volt olyan eset, amikor a pilóta elfelejtette a féket kioldani hátratolás előtt, ezért a repülőgép-vontatóban károk keletkeztek. Kicsit súlyosabb hiba volt, amikor a pitot-csövek fűtését felejtették el bekapcsolni, bár szerencsére az út során ebből nem lett probléma.
De előfordult az is, hogy rossz futópályához gurultak a felszálláshoz, a landolásnál pedig rosszul mérték fel a helyzetet a pilóták, túl alacsonyan és/vagy túl gyorsan végezték a végső megközelítést, ezért a légiforgalmi irányítás kérte a művelet megszakítását. Voltak olyan esetek is, amikor a leszállás után letértek a futópályáról, de senki nem sérült meg.
Tavaly május óta több tucat ehhez hasonló esetet jelentettek a felületen keresztül, a pilóták ezekben az esetekben azzal magyarázták a hibát, hogy túl régen repültek, és kijöttek a gyakorlatból.
„Több hónapig nem repültem, berozsdásodtam” – fogalmazott egyikük.
Az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) elméletben nem engedi a pilótákat repülni, ha 90 nap alatt nem volt legalább három le- és felszállásuk járaton vagy szimulátorban. A hatóság azonban többször is haladékot adott. Ezt azzal indokolták, hogy a gyakorló repülések is növelik a koronavírussal való megfertőződés esélyeit, emellett olyan szervezetek is kérték ezt, mint az Airlines 4 America.
A Közforgalmú Pilóták Egyesülete (ALPA) arra panaszkodott, hogy a nyáron több Delta-pilótának sem engedélyezték a szimulátoros gyakorlatot kereskedelmi járat teljesítése előtt, bár a légitársaság cáfolta ezt.
A Repülőgép-tulajdonosok és Pilóták Egyesülete (AOPA) videósorozatot indított, amellyel igyekeznek segíteni a pilótákat az újbóli repülés előtt.
A jelenségre az American Airlines is felfigyelt, ezért szigorúbban ellenőrzik a személyzet teljesítményét, de közlésük szerint eddig nem tapasztalták, hogy képességeik romlottak volna.
A Reuters a múlt héten egy felmérés alapján számolt be arról, hogy a pilóták több mint fele már nem repül: 30 százalékukat elbocsátottak, 17 százalékuk fizetés nélküli szabadságon van, 10 százalékuk pedig elhagyta a szektort.
Akik maradtak, arról számoltak be, hogy a fizetésük jelentősen csökkent, és sokkal kevesebbet tudnak repülni, mint a járvány előtt.
Korábban az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA), és a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) is aggodalmát fejezte ki a jelenség miatt.