Mélyrepülésbe kapcsolt anyagilag a Singapore Airlines és a Cathay Pacific, mindkét cégnél nagy leépítések várhatóak. A társaságok a közel-keleti konkurenciát okolták a rosszabb anyagi teljesítményért.

A napokban tette közzé a március 31-ével zárult 2016-os pénzügyi év eredményeit a két távol-keleti légitársaság, és ezzel eléggé felkavarták az állóvizet. Bár a teljes éves üzemelés még pozitív képet mutat, de a negyedik negyedévben tapasztalt 138 millió dolláros veszteség miatt az adózott eredmény 55 százalékkal 444 millió dollárra csökkent. Az adatok láttán a tőzsde is kicsit bepánikolt, és kilenc éve nem látott mértékben csökkent a légicég részvényeinek értéke.

A Bloomberg gazdasági hírügynökség jelentése szerint Joshua Crabb, pénzügyi elemző azt mondta, a Singapore Airlines nehézségeit a Közel-Keletről érkező komoly árverseny okozta. De nem csak az ár, hanem a szolgáltatás minősége is fejtörést okoz Szingapúrban. Az Emirates, az Etzihad és a Qatar ugyanis olyan szolgáltatásokat is biztosít, amelyeket a Singapore nem. Már csak hab a tortán, hogy a Singapore-nak nincs jelentős belföldi, és/vagy ráhordó kapacitása, amely biztosítaná az utasszámot.

Elemzők szerint a Singapore agresszív, lefelé nyomó árpolitikája nem fenntartható és be kell zárnia veszteséges járatait és a teljes üzemet felül kell vizsgálni. Fontos adat, hogy a Singapore utasforgalomból származó bevételének 45 százalékát a prémium utasok után szedi be, ez a szegmens viszont az elmúlt időszakban némiképp alul teljesített.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.
Fotó: Airbus Industries | © AIRportal.hu

Fotó: Airbus Industries


Hasonló helyzetbe került a hongkongi székhelyű Cathay Pacific is, amely a rossz pénzügyi adatok után elmúlt 20 évének legnagyobb létszámleépítését jelentette be. Nem is csoda, a tavaly még 770 millió dollár nyereséget elkönyvelő Cathay 2016-ot 75 millió dollár veszteséget hozott össze, és erre még a piaci szakértők sem számítottak.

A leépítés csak az első lépés abból a háromból, amelyet a cég vezetése megfogalmazott az adatok láttán. A mintegy 34 ezer munkavállalóból hatszáz főtz bocsátanak el, nagyobb részben a hongkongi irodákból, kisebb részt a hajózó személyzetből. Elemzők szerint ezzel 6 százalékos spórolhatnak csak a bér jellegű kiadásokon.

A további lépések között szerepel néhány járat kiszervezése a diszkont leányvállalat, a Cathay Dragon járathálózatába, és a cég átszervezése is napirendre került.

A Cathay helyzetét a Singapore Airlines-étól eltérően nem a közel-keleti légicégek, inkább a kínai társaságok nehezítették meg, amelyek nagyon agresszívan kezdték el a Cathay kontójára bővíteni a járathálózatukat.