Eladja az airberlin a szabadidős utaztatásokra specializált FlyNikit az Etihad Airways-nek, miután az arabok új, hasonló profilú légicéget alapítanak, amely részben a Niki flottájával repül majd.

Kicsit sarkosan fogalmazva az Etihad eladta saját magának a légitársaságot, de a történet ennél persze összetettebb. A 2003-ban alapított FlyNiki 2011-ben olvadt össze az airberlinnel, amelyben 29 százalékos tulajdonrésze van az Etihadnak.

Mivel az airberlint az elmúlt években nem sikerült rentábilissá tenni az arabok tőkeinjekciója után sem, átszervezést hajtanak végre. Ennek része, hogy az Etihad megegyezett a TUIFly-jal és az airberlinnel arról, hogy új üdültető légitársaságot alapít, amely a fenti két légitársaság gépparkját használja majd.

Ennek a már-már szappanoperába illő eseménysorozatnak a következő lépése, hogy a Flightglobal cikke szerint az airberlin vezetősége rábólintott: eladja 49,8 százalékos tulajdonrészének az araboknak. Azért csak ennyit, mert uniós szabályok szerint európai légitársaságban uniós tagállamnak kell a többségi tulajdonosnak lennie.

A légitársaság a megállapodás részeként átadja a dél-európai és afrikai járatokkal kapcsolatos személyszállítással összefüggő kétoldalú megállapodásait és a slotokat. Ez alól kivételt képeznek az olaszországi járatok. Az Etihadhoz kerülnek emellett a légitársaság Airbus A321-esei, az A319-esek és A320-asok pedig az airberlin flottájában kötnek ki, a berlini légcég ezzel egyidejűleg visszamondja a ACMI konstrukcióban (azaz személyzettel, karbantartással és biztosítással együtt) a TUI-tól bérelt 14 gép szerződését.

A cikk a hirdetés alatt folytatódik.

A FlyNiki Airbus A320-asa még a régi festéssel. (Fotó: AIRportal.hu) | © AIRportal.hu

A FlyNiki Airbus A320-asa még a régi festéssel. (Fotó: AIRportal.hu)


Számítások szerint az airberlin 300 millió euróhoz jut, amelyre most kimondottan szüksége van, miután a harmadik negyedévben a csökkenő árbevétel mellett 252 milliós üzemi és 317 milliós adózott veszteséget jelentett a negyedév végével. Bár az üzletből egyszeri, rendkívüli tételként hozzájuthatnak a 300 millió euróhoz, amely feljavítja az év végi eredményeket, de üzemi szinten, ha nem lesznek további lépések továbbra is veszteséget fog termelni a társaság.

A lépéssel az airberlin vízfejét is sikerül némileg csökkenteni, az üzleti modell ugyanis egyszerűbbé válik és kevésbé lesz kitéve a szezonális hatásoknak, így a német, olasz, északi és kelet-európai piacokra tudnak majd koncentrálni. Stefan Pichler vezérigazgató szerint lépésről lépésre egy a belföldi és európai piacra koncentráló hálózatot hoznak létre, amelyek ráhordó járatként kiszolgálják majd a Berlinből és Düsseldorfból induló, jelenleg még rentábilis hosszútávú járatokat is.

Múlt héten jelentették be, hogy új légitársasági csoportot hoz létre a német TUI és az abu-dzabi székhelyű Etihad, az osztrák székhelyű cég szabadidős utaztatásra specializálódik. A mintegy 60 géppel rendelkező légitársaság 2017 áprilisában indulhat el 15 milliós éves ülőhely-kapacitással. A Niki Privatstiftung alapítvány lesz 50,2 százalékkal a többségi tulajdonos, a TUI 24,8, az Etihad 25 százalékot kap.