Az új típus hivatalos sajtóbemutatóját követően egyórás tesztrepülésen próbáltuk ki a Swiss vadiúj Bombardier CS100-as regionális repülőgépét. Verdiktünk szerint az eddigi legjobb regionális gépet alkották meg a kanadaiak.
Ferihegyen járt a Bombardier CS100 regionális repülőgép
Mint ahogy azt a sajtótájékoztató során többször is hangsúlyozták, egy teljesen új tervezésű gépről van szó, így „újrahasznosított”, korábbi modellekből meglévő alkatrészeket aligha lehet találni a gépen.
Ez igaz az utaskabinra is, amelyben számos új, eddig nem látott megoldás teszi kellemessé az utazást.
A Swiss 125 üléses konfigurációjában a széksorok közt a távolság 30 hüvelyk, vagyis 76,2 centiméter, ez mindössze egy hüvelykkel kevesebb, mint a most a Swiss által használt Avrolineren. Igaz, a CS100-ason a business osztályon is 30 hüvelyk lesz a széktávolság.
A székeket nem a több repülőgép-típusnál is megszokott megszokott Recaro, hanem a német ZIM gyártotta autóipari mérnökök bevonásával.
Az ülőlap tömése puhább, de határozott, a hátlap pedig vékony, kicsit keményebb, mint az Avroé, de összességében mérföldekkel kényelmesebb a ZIM terméke. A menetirány szerinti bal oldalon kettő, a jobb oldalon három szék kapott helyet egymás mellett.
Az ülőalkalmatosság ránézésre is nagyon minőségi darabnak tűnik nem csak a Swiss bőr huzata, hanem a króm keret miatt, illetve ezeknél a székeknél a lehajtható asztalt nem a szélén, hanem a közepén tartja a konzol, emiatt nagyobb lábteret kapunk lehajtott asztalnál is.
A kabinvilágítás természetesen LED-es, bár a tesztrepülés során nem derült ki, hogy a fehéren kívül tud-e más árnyalatokat produkálni.
Mivel az összes fal fehér, az ablakok pedig 30 százalékkal nagyobbak, mint a kategóriatársakon, a CS100-as rendkívül világos utaskabinnal rendelkezik, amely kimondottan jót tesz a közérzetnek.
Apropó ablakok: szerencsére sokkal közelebb kerültek, mint az Avrókon, és a napellenző sem lóg bele a látótérbe, a fogantyúnak ugyanis külön vágtak ki helyet a kabin falának borításában.
A magasabb komfortérzetet szolgálja a befújt levegő minősége is, az A350-esen és a Dreamlineren tapasztaltunk hasonlóan jó minőségű levegőt.
A komfortot javítja továbbá, hogy a CS100-ason is fentről lefelé nyílnak a fej feletti tárolórekeszek, így sokkal nagyobb a fejtér, és tágasabb a térérzet.
Az utasok feje felett minden sorban egy kis kijelző kapott helyet a kötelező biztonsági piktogramok mellett. Méretre leginkább egy régi Super Nintendo kontrolleréhez hasonlítható, képes a biztonsági videó, térkép és utazási információk megjelenítésére is.
A Swiss elmondása szerint a gépek 50 százalékkal csendesebbek, mint az Avro RJ100-asok.
A Zürich-Budapest járaton egy Jumbolinót sikerült kifogni, friss emlékeinket összehasonlítva igazat kell adnunk a Swissnek, a CS100-as tényleg fele olyan hangos, nekifutáskor pláne.
A mosdókban szinte táncolni lehet, az első és hátsó konyha a gép méreteihez képest is versenyképes.
A pilótafülkében az ergonómiát és több részletmegoldást is a NASA-val közösen fejlesztett ki a Bombardier, az pedig már első ránézésre feltűnik, hogy teljesen új tervezésről van szó.
A gép fly by wire rendszerrel rendelkezik, a Swiss head-up displayt is kért a gépbe, hogy a pilóták az erő-visszacsatolós sidestickkel és a gázkarral vezetve a gépet ne kelljen letekintenie a műszerekre.
A CS100-asokban is ugyanaz a Pratt & Whitney hajtómű dolgozik, mint az Airbus A320neókban, de a légitársaság szerint őket nem érinti az alapjáraton várakozós probléma, mert más beépítési módszert alkalmaztak.
Direkt ok-okozati összefüggések feltételezése nélkül azt tapasztaltuk, hogy a hajtóműindítás, valamint a fékszárnyak beállítása után még 3-4 perc telt el járó hajtóművel, mire elkezdődött a gurulás a zürichi repülőtér aszfaltján.
Összességében a jelenlegi versenytársak közül kimagaslik a CS100-as, bár ez egy vadonatúj gép, a Swiss a világon az első üzemeltető. A típussal feladta a leckét a Bombardier a rivális gyártóknak, mivel a C Series üzemanyag-takarékosságban, zajterhelésben és károsanyag-kibocsátásban is jelentőset lépett előre.
A kérdés, hogy a repülőgépeket egyelőre jelentős kedvezményekkel értékesítő Bombardier anyagilag hogyan jön ki a projektből, illetve a beígért teljesítményadatok visszaigazolása is várat még magára.
A típus újdonságait hamarosan a magyar utazóközönség is kipróbálhatja, hiszen a Swiss Bombardier CS100-as repülőgépei július közepétől rendszeresen teljesítik majd a légitársaság Zürich – Budapest járatait.